9 april 2011

Oliv- & fetaostmuffins för små


Matmuffins är det perfekta mellanmålet att ha med sig på stan för bebisar och småbarn. Jag brukar bunkra upp med flera olika varianter som jag fryser in och plockar fram innan jag och Vera rusar ut ur lägenheten. Mina muffins är både fyllda med ägg, kesella och grönsaker vilket gör att jag vet att Vera får i sig protein, vitaminer, fett och kolhydrater. Strö lite solroskärnor ovanpå så får småttingarna även i sig E-vitamin, zink, magnesium och fleromättade fettsyror. Om du tycker att det verkar konstigt att ha oliver i barnmat så uppmanar jag dig att prova och se om era små gillar dem. Vera fullkomligt älskar oliver men hon behövde provsmaka ett par gånger först, innan hon fattade tycke. Jag använde mig av ekologiska varor till allt förutom majsen och kesellan. Muffinsarna är lämpliga att ge era bebisar från ett år månader.

12 st
3 dl dinkelsikt
1 tsk baking soda alt. bakpulver
1 ägg
½ dl ekologisk rapsolja
1 dl mjölk
½ burk kesella 10%
50 g fetaost
12 urkärnade och hackade kalamataoliver
½ dl fryst alt färsk majs
½ kryddmått torkad basilika
ca 1 msk solroskärnor, rostade och osaltade

Rör ihop dinkelsikt, bakpulver och basilika i en skål.
Vispa ägget poröst i en annan skål och blanda ner olja, mjölk och kesella.
När detta har blandats ihop smula i fetaost och tillsätt oliver och majs.
Rör försiktigt ner allt i mjölbandningen.
Pensla din muffinsform med olivolja. Jag föredrar att baka muffins i en plåtform så slipper man dra loss fastklibbade pappersformar efteråt.
Skeda upp smeten i dina formar.
Strö över sesamfrön och grädda i ugnen på 200° i ca 15 minuter.

4 kommentarer:

Eleonor sa...

Matmuffins som utflyktsmat låter ju jättebra. Jag skulle gärna testa att ge barnet oliver, hon verkar ju käka det mesta. Fast JAG gillar ju inte oliver så då lär jag inte göra något med oliver i :) Får hålla koll om du har fler recept på matmuffins. Söker efter bra uflyktsluncher nu när det blir vår och sommar och det är roligare att vara ute än innne.

Lisa sa...

Hej, har just hittat din blogg så jag läser igenom den. Vilken bra blogg!! Men jag undrar tror du att det går att använda turkisk youghurt istället för kesella?

Mvh Lisa

Ann-Louise sa...

Hmmm... det borde funka. Annars så är fördelen med kesella att det är proteinrikt vilket gör muffinsarna mer mättande.

Anonym sa...

Formidabelt goda och väldigt fluffiga! Perfekt tilltugg till eftermiddagskaffet för den som inte gillar sötsaker. Dock försvann fetaostsmaken lite grand, trots att jag plussade på med 25 gram.
Tack för bra recept!
Tove