5 juli 2011

Pollobollar med rå broccolipesto för små

Om ni säger pesto så säger jag broccolipesto! Huvudingrediensen är precis som det låter broccoli, som ackompanjeras med valnötter, persilja, vitlök, parmesan och lite annat smått och gott. Receptet är anpassat för bebisar över ett år (om ni utesluter nötterna kan peston ges från 8 mån) men det går lika bra att göra peston för stora. Då skulle jag rekommendera att pimpa upp receptet med salt, peppar och en extra skvätt citron. Vera brukar äta pastarätten tillsammans med pollobollar gjort på ekologisk kycklingfilé och som kan ges till bebisar från 8 månaders ålder. Jag och Veras pappa brukar äta peston tillsammans med pasta, extra grönsaker och ugnsstek lax.

Rå broccolipesto för små

ca 2 dl pesto

2,5 dl råa broccolibuketter
1 msk citronsaft
¾ dl valnötter
½ vitlöksklyfta
¾ dl extra virgin olivolja
1 dl riven parmesanost
½ dl färsk bladpersilja
(salt och peppar för stora)

Mixa ihop allt i en blender tills du får en slät massa. Rör ner i färdigkokt pasta och servera.

Pollobollar för små

ca 18 st
200 g ekologisk kycklingfilé
1 ekologiskt ägg
1 färsklök alt. 1/2 större gul lök
½ dl riven ost, mild sort
¼ dl fullkornsströbröd
1 msk krossade linfrön
¼ tsk torkad oregano
½ tsk torkad basilika
olja att steka i

Mixa kycklingfilén och löken i en blender. Häll i de övriga ingredienserna och mixa tills allt har blandats väl. Forma smeten till små bollar. Värm olja i en stekpanna på medelvärme. Stek ca sex bollar åt gången. Skaka och rulla dem konstant de första minuterna så att bollarna blir jämnt runda. Håll de färdigstekta bollarna varma i ugnen på 150 grader medan du steker de övriga.

14 kommentarer:

mumsfillibaba sa...

Jag skulle gärna vara ditt barn!! :)

Ann-Louise sa...

@ Hehe! Då ingår det att lära sig spela både piano och violin innan två års ålder oxå. ;)

Hildas hem - Sofia sa...

Broccolipesto verkar spännande! :)

Jag önskar dig en härlig onsdag!
Kram Sofia

Alexandra - kärlek på tallrik sa...

Broccolipeston ska jag absolut testa på, låter väldigt intressant - på ett positivt sätt!

Matarkivet sa...

Vad gott det låter!

Ann-Louise sa...

@ Hilda: Tack det samma!

@ Alex: Broccolipesto är helt klart den nya grejen. :) Väldigt friskt och man kan variera den i det oändliga angående kryddor och nötter. Ta vad du råkar ha hemma helt enkelt.

@ Matarkivet: Vi åt upp allt i ett nafs!

Moma sa...

Jag håller med Sofie, feed me!

Nu till lite mer barnförbjudna grejer: Angående romen: Ska du bara ha den i mat och bak så behöver det inte vara någon märkvärdig rom. Jag tycker att Barracuda samt Captain Morgan är bra för mat och bak och de funkar bra i drinken också. Ska man ha lite bättre rom som man kan dricka rent skulle jag kanske satsa på Angostura 1919.

charlotta sa...

Broccolipesto, coolt! Jag är en sucker för pesto i alla former kan jag lova. Broccoli med för den delen! Ska prova.

Maria sa...

Isn't broccoli pesto just so delicious! I have been making it many times a week lately because broccoli is in season here in Australia. I use almonds or sunflower seeds in replace of walnuts, use different herbs (chives and mint) and don't add cheese (but I'm sure it gives a fabulous taste!). If I have kids one day and they don't like broccoli I'll definitely make it into a pesto, they'll have to like it! ;-D

Ann-Louise sa...

I love your idea of soaking the sunflower seeds before blending them. Next time I make broccoli presto I'm giving your recipe a go!

Mikaela de Ville sa...

Vår middag ikväll. Gick hem hos stora som små! Tack!

Ann-Louise sa...

@ Mikaela: Det känns alltid lika overkligt när en läsare berättar att den har lagat ett av mina recept. Väldigt roligt att höra att alla gillade maten! :D

Beatatjata sa...

Nu ska det ske!! 1,5 år sedan jag sparade det här receptet, nu ska det tillagas. Av min man :-). Ser fram emot dagens middag!!

Ann-Louise sa...

@ Beatatjata: Yay! Hoppas att du kommer att gilla maten, annars måste det vara din man som gjorde nått fel med receptet. ;)