25 augusti 2011

Knapriga kikärter med sting

Är du trött på dina vanliga snacks i form av chips, nötter eller grönsaksstavar? Det var jag förra helgen och gjorde istället rostade kikärter. Enkelt som bara den och ett perfekt alternativ till nötter. Kikärterna är även goda i sallader, risrätter, eller som pricken över i:et i en soppa. Men tyvärr Vera och alla andra småkompisar - det här är inget för er…

5 dl kokta kikärter, avsköljda
2 msk extra virgin olivolja
1 ½ tsk söt paprika
1 ½ tsk chipotle (stark rökt paprika)
1 tsk flingsalt
1 tsk torkad rosmarin
1 tsk torkad timjan
rivet skal från en citron

Värm ugnen till 220°. Klä en plåt med aluminiumfolie och häll ut alla kikärter på plåten. De ska ligga i ett lager. Rosta i 10 minuter. Skaka pannan och rosta i ytterligare 8-10 minuter, tills kikärterna börja bli torra. Håll ett varsamt öga på dem så att de inte bränns vid.
Under tiden som kikärterna rostas blanda ihop ingredienserna till smaksättningen. Börja med att mortla saltet tillsammans med rosmarin och timjan. Blanda därefter ihop olivoljan, paprikakryddorna, citronskalet och ditt örtsalt i en stor skål. Häll försiktigt ner kikärterna i röran och blanda ihop allt tills bönorna är jämnt täckta. Nu ska de tillbaks på plåten och in i ugnen i ytterligare 3-5 minuter, tills det börjar dofta. Rör om kikärterna, stäng av värmen och låt de stå i ugnen i ytterligare 15 min. Plocka ut kikärterna ur ugnen och låt svalna i 1-2 minuter innan du serverar dem. De är utsökta både varma och kalla.

7 kommentarer:

month day year sa...

Åh, det här måste jag prova. Har testat att rosta kikärter en gång innan men gjorde helt fel för de blev inget goda. Kanske något att ha som nödmat nu när vi snart har en orkan här :)

Matarkivet sa...

Oj, vilken god smak de måste få!

Ann-Louise sa...

@ month day year: Jag läste att det är en jätte mördar orkan på väg mot NY och Boston! Bunkra upp med kikärterna!

@ Matarkivet: Het, knaprigt och med rosmarin-igt. :)

SuperSHEro sa...

Nämen vilken liten pärla till blogg! :) o kikärter som är så gott! Denna sidan bokmärks.

Kim sa...

Vad jag har försökt göra rostade kikärtor många gånger. Och aldrig har jag blivit nöjd, men skam den som ger sig, nu måste jag testa ditt recept också!

Ann-Louise sa...

@ SuperSHEro: Tack så mycket! Jag är oxå ett stort fan av kikärter. :)

@ Kim: Hoppas du blir nöjd med resultatet. Ju längre du har bönorna inne på eftervärme desto knaprigare bli de. Lycka till!

Millas Hälsoblogg sa...

Vad gott, kikärter är såå gott