4 oktober 2011

Pesto, Peas’n’Pasta

Jag är djupt imponerad av alla ensamstående småbarnsföräldrar. Veras pappa har vart på studieresa i Hamburg de senaste dagarna och jag är helt slut efter att både lämna och hämta på dagis, agera nappvakt på nätterna och vara lekkompis efter dagis. Puh!
Till middag lagade jag en enkel och snabb pastarätt till den lilla damen. Keso och kikärter är en utmärkt proteinkälla och haricots vertsen är så milda i smaken att ens småkompis knappt märker dem. Med en färdig pesto i kylen är rätten klar på tio minuter! Vera är väldigt förtjust i kikärter för tillfället och fick även en skål av dessa till maten. Rätten är lämplig från sex månaders ålder. Om din bebis är under året ska peston vara saltfri. Välj pastasort och konsistens efter barnets förmåga att äta.

3-4 bebisport.
1 dl pasta, valfri storlek
½ dl färdigkokta kikärter
½ dl ekologisk keso
ca 10 st haricots verts
1 tsk pesto

Koka pastan enligt förpackning och ångkoka dina haricots verts. Mixa grönsaker, kikärter, keso och pesto med en stavmixer tills du får en slät massa. Rör ner det i pastan, späd eventuellt ut med lite vatten eller mjölk och servera.

11 kommentarer:

Alexandra - Kärlek på tallrik sa...

Vilka HÄRLIGA bilder! Speciellt den med Veras hand - ÅÅH! Jag vill ha den som bakgrundsbild på datorn <3

Katarina sa...

Låter gott och fina bilder har du tagit!

Matarkivet sa...

Superfina bilder!!!

Anonym sa...

låter jättegott. Jag har precis gett min 4,5 åring "studentmat" makaroner och makrill i tomatsås och så en morot. Till detta ett glas mjölk. Hon säger att det är hennes favoritmat... Snabbt och lätt.

Millas Hälsoblogg sa...

Kikärter vad gott.
Fina bilder

Victoria sa...

Åh, vad gott! :D

Ann-Louise sa...

@ Alex: Tack! Hon är alltid väldigt snabb med att vilja provsmaka när jag försöker fota hennes mat. ;)

@ Hovkonditorn: Tack och detsamma!

@ Matarkivet: :D

@ Anonym: Bra tips! Jag har själv aldrig ätit makrill i tomatsås men har hört att det är en riktig höjdare.

@ Viktoria: Tack! :D

@ Milla: Hon brås nog på mig för jag älskar oxå kikäter.

karin - trattoria sa...

sv: tack så mycket! har nominerat din fina blogg till matbloggpriset idag :)

Ann-Louise sa...

@ Karin: Tack snälla! Vad glad jag blir. :D

Beatatjata sa...

min stora unges favoritmåltid: en skål med kikärter, blandade bönor, fetaost och gröna oliver. Easy to please!

Ann-Louise sa...

@ Beatatjata: Yum! Din lilla kompis har bra smak och det där vill jag oxå prova. :)