29 november 2011

Kikärtssallad med rostad paprika

Råa eller grillade. Så vill jag äta mina paprikor. Och varje gång jag grillar några blir jag lika fascinerad över hur vansinnigt gott det blir. Du minns väl att jag i lördags lagade en mängd smårätter. Denna friska och smakrika sallad var ännu en av dem. Sälta från kapris kombineras ihop med friska smaker som citron, persilja och mynta. Till salladen åt vi auberginepaket, salsa rosso, och ostiga quesadillas. Hur gott som helst! Ursprungsreceptet kommer från Deborah Madisons bok ”Vegetarian Cooking for Everyone”.

Det enda momentet som är lite tidskrävande är grillningen paprikorna. Jag brukar alltid grilla mina högst upp i ugnen på högsta värme. Efter att ha vänt på dem ett par gånger, så att de blir rejält brända på samtliga sidor låter jag dem svalna av i en skål. Därefter är skalet enkelt att dra loss. Ta gärna till vara på den smakrika saften inuti, exempelvis till en dressing.
4 port.
2 röda paprikor, grillade
7,5 dl kokta kikärtor (2 burkar)
1,5 dl hackad bladpersilja
½ dl hackad mynta
3 msk kapris
2 msk citronjuice (ca ½ citron)
(rivet citronskal från ½ citron)
2 vitlöksklyftor
3 msk extra virgin olivolja

Gör så här:

Grilla paprikorna. Skär strimlor av dem och lägg dem i en stor skål tillsammans med kikärtorna, mestadels av örterna och kaprisen. Blanda ihop citronjuice, (ev. saften från paprikorna) vitlök, salt och olivolja i en mindre skål. Häll dressingen över salladen och vik ihop allt försiktigt. Toppa med en näve färska örter och rivet citronskal. Salladen håller sig bra i kylen i flera dagar.

8 kommentarer:

Katarina sa...

Det ser så fräsht ut och detta är något jag skulle gilla!

Alexandra - Kärlek på tallrik sa...

jag håller med om att grillad paprika är en riktig hit, det är synd att man glömmer det mellan varven! Nu blev jag sugen, igen, tack för påminnelsen och gott recept! <3

Matarkivet sa...

Ser jättegott ut!

Amy's piece of cake sa...

Grillad paprika är riktigt gott och tillsammans som du lagt ihop med kikärter... smarrigt!
Fin bild med :)

Millas Hälsoblogg sa...

Riktigt gott det var länge sedan jag grillade paprika,Kikärter är en favvo

Moma sa...

Paprikan är kung över allt som går att rosta, I lööv it! Jag brukar röra ner det i quinoa tillsammans med ugnsbakad tomat och lök, yum!

Ann-Louise sa...

@ Hovkonditorn: Yay!

@ Alex: Egentligen borde man göra en stor sats med grillade paprikor när man ändå är i farten och lägga i en burk med olja och kryddor. Snabbt och enkelt att ta fram. :)

@ Matarkivet: Tack!

@ Amy: Tack snälla du!

@ Milla: En superduo helt enkelt. :)

@ Moma: Gud så gott det låter. Måste prova!

Charlotta sa...

Laaawd, vad gott det ser ut. Perfekt matlåda-recept (och sådana är jag på jakt efter!)