8 december 2011

Nötrostningens ABC

Som ni säkert har märkt används nötter och frön flitigt i min matlagning. Framför allt beror detta på att jag tycker att de är så vansinnigt goda. Att nötter och frön dessutom är nyttiga som bara den gör ju inte saken värre. Förutom att vara fullproppade med essentiella vitaminer, mineraler och fettsyror är de även en suverän proteinkälla i vegetarisk och vegansk matlagning. Både jag och Vera har alltid nötter och frön i vår morgongröt och jag toppar gärna både mackor och sallader med dem.
Många av mina recept innehåller rostade nötter vilket kan verka lite krångligt och avskräckande. Men jag lovar – det är det inte! För att hjälpa er på traven tänkte jag ger några generella riktlinjer som jag följer, för att förhoppningsvis underlätta er tid i köket.
Platta frön såsom pumpa-, solros och sesamfrön, liksom hackade mandlar brukar jag rosta i en torr stekpanna. Större samt runda nötter som exempelvis valnötter, hasselnötter och mandlar rostar jag i ugnen. Detta gör att värmen kan omsluta hela nöten och rosta den jämnt utifrån och in mot mitten.

I STEKPANNAN: Värm en stor och ren stekpanna på medelhög värme. Fördela nötter eller frön i ett jämnt lager och börja rosta. Rör om efter några minuter och fortsätt rosta tills de börjar dofta och få en gyllene färg. Lämna aldrig nötterna medan du rostar då de väldigt lätt bränns vid.

I UGNEN: Värm ugnen till 180°. Fördela nötterna på en bakplåt och grädda i mitten av ugnen tills de börjar mörkna något. Ta ut plåten, rör om nötterna och grädda i ytterligare några minuter tills de har fått en gyllene färg. Ta ut plåten och låt svalna. Nötterna längst ut på kanterna tenderar att rosta snabbare så att jag brukar putta in dem i mitten efter ett tag.

Rostade nötter ska förvaras i en glasburk och håller sig i flera veckor så rosta en stor omgång när du ändå är i farten. Om du har möjlighet köp gärna dina nötter i lösvikt då de brukar vara mycket billigare än de färdigpaketerade.

13 kommentarer:

Anonym sa...

Hej och tack för en jättebra blogg! Är inte mamma (ännu) men när jag blir det kommer jag hänga på alla bebisrecept :)
Undrar över en sak:
Har läst på diverse rawfoodsidor om nötter att det är bäst att blötlägga dem först. I varmt vatten med lite salt. Sen torrostar man dem långsamt i ugn eller dehydrator. Detta för att fytinsyrorna ska försvinna (=nötterna blir mer lättsmälta för magen)
Har du hört/läst något om detta??
Tacksam för svar!!
:)

Ann-Louise sa...

@ Anonym: Hej och vad kul att du gillar bloggen! Det jag känner till är att mandlar blir mer lättsmälta efter att man har blötlagt dem i några timmar och därefter sköljer av nötterna. Detta gör att exempelvis mandelmjölk är lättsmält för magen. Med andra ord så kan det säkert stämma. Prova vetja och berätta hur det gick! :)

Alexandra - Kärlek på tallrik sa...

Jag älskar också nötter (det gör bara din blogg ännu lite bättre) och tycker det är fantastiskt gott att rosta dem! jag har också insett att lösvikt är mycket billigare, vilket mygel det där är, att bara för att det är packat i en egen påse blir det direkt dubbla priset!

Frostrosor sa...

Vilken utförlig och bra beskrivning! Tack!

Moma sa...

Rostade nötter är jättegott, min syrra brukar rosta mandlar som hon sedan saltstänker med saltvatten, mumma!

Kim sa...

SÅ fina bilder Ann-Louise! Jag blir alldeles varm i kroppen, och sen så gillar jag också nötter. Är dålig på att använda dem dock... bättring!

Jenny / Ekomamma i stan sa...

Vilken bra rostnings-skola. Gillar nötter och använder ofta i t ex bröd, sallad och müsli, men har faktiskt aldrig testat att rosta. Ska ta tag i saken! :-)

Ann-Louise sa...

@ Alex: Dessutom är det mycket bättre för miljön att slippa alla onödiga förpackningar.

@ Frostrosor: Vad kul att du tycker det. :)

@ Moma: Oooo, det där låter ju sjukt gott. Måste prova!

@ Kim: Tack snälla! Jag får komma på fler nötrecept som förhoppningsvis kan inspireras.

@ Jenny: Smakerna förändrar betydligt när man rostar dem och jag tror att du har något väldigt trevligt att ser fram emot när du har rostad din första omgång.

Millas Hälsoblogg sa...

Så gott med nötter

carolina - självkänsla, föräldraskap och graviditet. sa...

Har precis vågat ge Lo mandlar och det går bra. Tål vet jag att hon gör, har låtit henne smaka bars och liknande med olika nötter förut, men hela nötter är lite läskigt tycker jag, nojar lite över att hon ska sätta i halsen...

Ann-Louise sa...

@ Milla: I love 'em, I love 'em , I love 'em!

@ Carolina: Jag ger aldrig Vera hela nötter då det fortfarande finns risk för kvävning i flera år till. Man vill ju undvika onödiga risker. :)

Amy's piece of cake sa...

Älskar nötter av alla dess slag! Barnen äter mycket mandlar och cashewnötter som snacks. Bra och nyttigt mellanmål :)
Fina bilder!

Ann-Louise sa...

@ Amy: Perfekta snacks! Jag är så väldigt tacksam över att ingen i min familj är nötallergiker då jag är nötmissbrukare. :)