10 januari 2012

Dreams of Florida...

Jag har blivit helt besatt av Dexter. Ända sen jag såg mitt första avsnitt för några veckor sen har jag slukat det ena avsnittet efter det andra. Jag som aldrig tidigare har längtat till Miami drömmer mig bort dit konstant. Självklart har även mina matpreferenser påverkats av soliga Florida och idag bjuder jag dig på veggie burgers ur kokboken Super Natural Cooking.
Swanson kom på det geniala draget att använda själva burgaren som bröd och på så vis undvika det vanliga misstaget att göra en torr veggie burger. Så smart! Som fyllning valde jag grönsaker, avokado, turkisk yoghurt och en grymt god Key Lime Hot Sauce som min fina vän Elisabeth köpte med sig hem från Miami. Laga burgarna, rör ihop ett par mojitos och glöm bort vintermörkret ett tag.

Kikärtsburgare med groddar

Recept översatt från Super Natural Cooking

12 miniburgare

6 dl kikärter
1 gul lök, finhackad
4 ekologiska ägg
½ tsk bordsalt
1 dl färsk koriander, grovt hackad
rivet skal från 1 citron
2,5 dl groddar, ex. krasse, alfalagroddar eller broccoligroddar
2,5 dl ströbröd, gärna fullkorn
1 msk kokosolja alt. extra virgin olivolja

Gör så här:
Mixa ihop kikärter, ägg och salt i en blender eller matberedare tills massan liknar en tjock hummus. Häll över purén i en stor skål och tillsätt koriander, lök, citronskal, och groddarna. Rör ihop allt. Rör därefter ner ströbrödet och låt smeten vila i några minuter så att ströbrödet hinner absorbera vätskan. Nu ska du ha en saftig färs som du lätt kan forma till 12 runda burgare. Om smeten är för torr tillsätt ett ägg. Om den är för blöt tillsätt mer ströbröd.

Värm oljan i en stor stekpanna på medelvärme. Lägg i 4 burgare, täck med lock och stek i ca 7-10 minuter, tills burgarna börjar bli gyllenbruna. Om de inte har fått färg efter 10 minuter så höj värmen. Vänd burgarna och stek dem lika länge på andra sidan. Håll dem varma i ugnen på 125° tills du har hunnit steka allihop. Halvera dem därefter försiktigt med en kniv och fyll med dina favoritpålägg. Servera omgående tillsammans med en mojito eller två…

24 kommentarer:

Miss Marie sa...

Mmm, det här låter riktigt gott! Så du har också fastnat för Dexter! Vi fastnade i våras och plöjde fort de fem första säsongerna, nu väntar vi på att den sjätte ska komma ut på dvd! :)

Tant Gul sa...

Min man älskar Dexter. Han påstår att det är det bästa han har sett. Själv tycker jag det är det läskigaste jag har sett och gav upp efter ett par avsnitt. Din kikärtsburgare ser supergod ut. Måste provas. Jag har gett dig en award. Välkommen och hämta den..:-)

Ann-Louise sa...

@ Marie: Då jag var sjuk under nyårshelgen satt vi uppe tills 3-4 tiden på natten och såg avsnitt efter avsnitt. Det gick inte att stoppa oss! Nu är vi inne på säsong tre och det känns skönt att vi har några till kvar efter det. ;)

@ Tant Gul: Jag måste instämma med din man till fullo. Efter första avsnittet blev jag så förvånad att en serie som handlar om en massmördare som mördar andra massmördare innehöll just så lite våld och blod. Sån spänning! ;D

Tusen tack för min award och jag ska genast börja klura på vilka jag ska dela det vidare till. :)

Kim sa...

Jag säger JA till burgare, florida och mojito! Till Dexter säger jag vet ej. Men blir onekligen sugen på att ge mig hän.

Ann-Louise sa...

@ Kim: Ge dig hän Kim darling, ge dig hän!

Alexandra - Kärlek på tallrik sa...

Verkligen smart att använda burgaren som bröd, jag tycker ändå ofta att det bara blir bröd i munnen när man äter vanlig burgare! Ser otroligt gott ut, speciellt med avokadon, yum! Och Dexter har jag nog aldrig riktigt gett en chans, det borde jag nog göra, baserat på dina lovord ;)

GO sa...

Åh, låter gott! Jag är annars ingen stor veggie-ätare. Tror du att de går att göra helt i ugn? Jag kan inte äta stekt mat...

Katarina sa...

Vilket intressant recept, än en gång! Du har fått en award av mig!

Kanel och vanilj sa...

Verkar mycket gott, och fina bilder är det också.

Amy's piece of cake sa...

Här älskar vi Dexter! Följt honom sedan serien kom för några år sen :)

Tycker om den hör iden med att inte ha bröd. Du har gjort den jättefin, ser mycket aptitligt ut!

Nina sa...

Åh, det här ser ju toppengott ut. Och det där med burgare som bröd, halleluja, varför har man inte tänkt på det tidigare??

Ann-Louise sa...

@ Alex: Låna hem en Dexter-box laga ett gäng burgare och bara njut. :)

@ Gloria: Jag har testat att steka dem i ugnen och de tenderar att bli lite torra då. Men det skulle säkert kunna bli bra om du penslar bägge sidor med olivolja och har extra ägg i smeten. Prova vetja!

@ Hovkonditorn: Tack snälla du! Vilken ära! :D

@ Kanel och vanilj: Tack och dubbeltack!

@ Amy: Vi har ingen TV så att jag har helt missat Dexter vilket jag nu dock tar igen och inga mer torra veggie burger här inte!

@ Nina: Haha! Eller hur?! Man märker att den där Heidi tänker och funderar mycket. ;)

Plommonet sa...

Sedär, jag VISSTE att det var något mer än tv-reklam jag missade när jag inte skaffade TV! Fast det kanske är lika bra - jag hade en mycket intensiv Grey's Anatomy period som helt fuckade upp mitt sömn-mönster... :P

Jag ska åka iväg till utomlandsfjällen på fredag, finns det någon chans att jag kan kika in hos dig imorgon och få med mig några burgare som reskost, eftersom jag inte hinner laga egna innan dess? ;)

Ann-Louise sa...

@ Plommonet: Låna boxen så kan du sluka alla avsnitten på en gång! Jag ska höra med Vera om hon kan göra några burgare till dig imorrn. Hon börjar bli en riktig fena på att laga mat. ;)

Rebecka sa...

Fy vad smart, med burgaren som bröd! Såg riktigt gott ut :) Som allt annat på din blogg! Och Dexter, vet inte vart jag ska börja. Vi har sett alla sex säsonger nu, helt klart en av mina favoritserier!

Fortsatt fin vecka! :)

Matarkivet sa...

Vilken smart idé, det ska jag absolut ta fasta på! Dexter har jag inte sett ännu, men många säger den är så bra, så det är väl dags nu! :)

Helena Ljunggren sa...

Grattis till Dexter! Visst är han bara för skön? En helt skruvad människa :D Dexter är allt som jag skulle vilja vara :D...nästan!

:D

Trillingnöten sa...

Det där såg himla gott ut!! Helt galet!

karin sa...

jag älskar dexter jag också och jag håller helt med om att man blir väldigt sugen på den typen av mat, framförallt blir jag alltid sugen på saker som apelsinjuice och amerikanska pannkakor.. :)

Ann-Louise sa...

@ Rebecka: Vi är inne på säsong tre och jag börjar redan få ångest inför när det kommer att vara slut...

@ Matarkivet: Då har du något riktigt bra framför dig. Rensa kalendern och köp hem boxarna!

@ Helena: Jag märker hur jag mer och mer börjar tänka som Dexter. Bra eller dåligt... ;)

@ Trillingnöten: Prova vetja!

@ Karin: Apelsinjuice, amerikanska pannkakor, mangosalsa och hemmagjord chokladpudding. :)

Fröken Dill sa...

Glömma bort vintermörkret låter bra! Goda vego-burgare låter också toppen. De recept på vegobiffar jag hittills testat har varit lite smaklösa och torra, men det här ser ju ut att vara något helt annat!

Anonym sa...

Är det kikärter på burk du använder till burgarna? mvh Åsa

Ann-Louise sa...

@ frk Dill: :)

@ Åsa: Jag brukar koka mina egna men du kan även använda kikärter på burk.

Miss H sa...

LÄGG AV så gott (och smart!) detta ser ut ju!!
Oj oj! =)