29 januari 2012

Bönröra med grillad paprika

Som jag tidigare har nämnt så gillar jag paprikor på två sätt. Antingen grillade eller råa. That's it. Under min uppväxt i Kalifornien odlade min pappa mängder av paprikor och ugnsbakade paprikor fyllda köttfärs var en staple hemma hos oss. Jag tyckte inte om dem då och tyvärr så gillar jag dem inte idag heller. Men grillade paprikor däremot älskar jag. I den här röra samspelar paprikans fylliga smak tillsammans med bönornas lena krämighet. Du kan antingen servera röran som en förrätt på ett grovt bröd eller toppa några bitar cristini med den. Eller varför inte servera röran som en dipp tillsammans med ett berg av färggranna grönsaker. Att den dessutom blir klar på ett ögonblick innebär att du får tid över att dansa runt i köket lite innan gästerna kommer...

Tid: Ett ögonblick


ca 4 dl
4 dl stora vita bönor (en burk), avsköljda
½ burk Kung Markattas grillad paprika, alt. 1 egen grillad paprika
2 tsk olivolja alt. olja från burken
2 tsk citronsaft
2 msk vatten
flingsalt och nymalen svartpeppar

Till servering: Ett grovt bröd, avokado och gurktärningar

Gör så här:
Häll alla ingredienser i en blender eller mixa med en stavmixer i en hög skål. Kör tills du får en slät massa. Bred en brödskiva med ett tjockt och generöst lager av röran och fördela avokadoskivor och gurktärningar ovanpå. Skär brödet på diagonalen två gånger så att du får fyra trianglar. Servera.

6 kommentarer:

Kim sa...

Ja men det händer verkligen något med paprikan när det grillas - en helt annan (och bättre om du frågar mig) karaktär. GOTT.

Röran ser väääldigt aptitretande ut!

See ya soon!

Fröken Dill sa...

Jag gillar i och för sig nästan alla sorters paprika, men håller med om att detta låter EXTRAGOTT!

Amy's piece of cake sa...

Paprika är gott i alla dess former även in grillad är riktigt smarrigt. Din röra låter jättegod!

Charlotta sa...

Jag har någon sorts hatkärlek till paprika. Älskar det ibland, älskar det lite mindre ibland. Sen sa någon till mig när jag hade magkatarr att paprika tydligen är jättestarkt för magen och hej och hå, och sedan dess har jag varit lite försiktig. Men den här finfina röran kan ju inte vara så farlig för magen, eller hur? Nä, precis. Ska prova!

Ann-Louise sa...

@ Kim: Tack! :)
Du har inspirerat mig att koka en omgång grönsaksfond till helgen.

@ Frk Dill: Jag har försökt lära mig uppskatta paprikor i grytor men jag är inte där ännu.

@ Amy: :D

@ Charlotta: Jag hoppas att din lilla mage tycker om röran.

Alexandra - Kärlek på tallrik sa...

Jag ÄLSKAR paprika, men många av mina vänner är också lite emot just fylld sådan; det där med varma sladdriga grönsaker i stil med just paprika och zucchini ställer till lite problem ibland ;) Men får jag välja mellan fylld paprika och din paprikaröra vinner du HANDS DOWN! Den låter helt GRYMT god! Och bilden är SÅ sagolikt fin!