4 februari 2012

Årets första matutmaning

Charlotta varnade mig. För några lördagar sen stod jag ivrigt inne på Åhléns och skulle köpa suffléformar. Lite försiktigt berättade hon om misslyckade suffléförsök och att det är svårt att lyckas. Men efter att ha sett deltagarna i den amerikanska Master Chef göra ostsuffléer utan några större problem tänkte jag hur svårt kan det vara?

Kanske beror mitt mindre lyckade resultat på det något märkliga suffléreceptet jag valde – amaranthsufflé av Heidi Swanson. Man skulle smörja in formarna med smör och därefter klä dem med rostade amaranthfrön. Detta tror jag var anledningen till att smeten inte kunde resa sig ordentligt. Fröna var alldeles för hårda och kändes verkligen som okokta gryn. Dessutom skulle man ha kokta amaranthfrön i smeten vilket inte heller blev särskilt gott och jag hade önskat mig en starkare ostsmak.

Nå ja. Då detta var mitt första försök någonsin att göra suffléer ser jag det som startskottet för min suffléutmaning. Jag vill kunna bemästra denna klassiker och ber er därför om hjälp. Har du några bra sufflérecept antingen söta eller matiga så hit med dem! Här ska det banne mig bakas suffléer, både misslyckade som lyckade.

7 kommentarer:

Helena sa...

Det finns ett riktigt bra recept på hallonsuffléer i Bonniers stor kokbok!

Charlotta sa...

Haha! Åh, dessa djävulska små läckerheter. Jag ska se om jag kan gräva fram det där ostsuffléreceptet som jag lyckades med. Återkommer!

Fröken Dill sa...

För länge sedan gjorde jag kronärtskockssuffléer som blev väldigt lyckade. Tror det var ett Tore Wretmanrecept. Ska kolla. Yorkshire pudding, som ju är lite suffléartat har jag också lagat några gånger. Jättegott med rostbiff och mustig sås. Misstänker att receptet var Jamie Olivers?

Kim sa...

Jag har ätit sufflé en gång. Aldrig lagat, men blir lite sugen på att också hänga på den här utmaningen...
Eller så låter jag dig provlaga - och väntar in dina expertknep ;)

Ann-Louise sa...

@ Helena: Oooo hallonsufflé låter onekligen väldigt gott! Det receptet ska jag gräva fram.

@ Charlotta: Tack för varningen men jag tänker inte ge mig. Hit med receptet!

@ Frk Dill: Jag har aldrig ätit varken kronärtskockssufflé eller Yorkshire pudding men blir genast sugen. Recept tack!

@ Kim: Hoppa på vetja! Ju fler vi är som avverkar recept desto fortare kan vi hitta det ultimata suffléreceptet. :D

Moma sa...

Oj, det verkar knepigt, jag tror inte ens jag har ätit sufflé- så något recept kan jag tyvärr inte ro över!

Paula sa...

Jag blev peppad att anta din utmaning eftersom jag lagat suffléer en gång och de då "råkade" bli lyckade. Hade ingen aning om att det skulle vara svårt eller vad det var egentligen. Så då måste det väl vara ett ganska bra recept. Jäkligt goda blir de i alla fall.
Du hittar recept och bild här:
http://deandrabullarna.wordpress.com/2012/02/25/216/
Berätta gärna om resultatet om du provar dem!