11 mars 2012

Lime, linser och tacos i en vårig, vegansk explosion!

Idag har solen strålat och nu känner jag verkligen att våren är på gång. Man kan nästa säga att det faktiskt är vår – göteborgsvår. Fönsterena ska putsas, naglarna ska målas ljuslila och det ska ätas vårmat! Dessa tacos är fyllda med friska försommarsmaker såsom lime, koriander och chipotle.

Ännu en anledning till att jag ville laga just den här rätten idag var att min goda vän Ulrika nyligen har kommit hem från en resa till Los Angeles. Detta gjorde mig naturligtvis galet sugen på all grymt god och hälsosam mexikansk mat som man kan käka där. Till mina mjuka tacos serverade jag en avokadosalsa inte helt olik Don Caminos chunky style guacamole.

Till Vera la jag undan en portion linsfärs innan jag smakade av den med chipotlechili och salt. Hon gillar inte rå lök heller så att istället för avokadosalsa fick hon avokado- och tomatbitar till sin taco. Om du utesluter allt salt kan rätten serveras från 8 månaders ålder.

Veganska tacos med limelinser
4 port.

1 msk extra virgin olivolja
½ gul lök, finhackad
½ röd paprika, finhackad
2 vitlöksklyftor, finhackade
2,5 dl gröna linser, avsköljda
7,5 dl grönsaksbuljong
1/8 – ¼ tsk chipotle chili
1 tsk spiskummin
1 tsk torkad oregano
juice från 1 lime
salt att smaka av med

Till servering: Avokadosalsa, mjuka tacoskal, grönsaker, gräddfil, valfri sort och annat gott som du är sugen på.

Gör så här:
Värm oljan i en stor stekpanna. Tillsätt lök, paprika och vitlök och stek på medelvärme tills de har mjuknat, ca 5 minuter. Tillsätt buljongen och koka upp. Sänk värmen och låt puttra tills all buljong har kokats bort och linserna är mjuka, ca 25 minuter. Rör ner chili, spiskummin, oregano och limejuice. Smaka av med salt. Ta av från värmen och mosa linserna lite med baksidan av en stekspade så att linserna blir till en tjock och saftig färs.
Värm dina mjuka tacoskal och toppa dem med en stor klick linsfärs och salsa, därefter följt av dina favorittoppings.
Avokadosalsa
Anpassats från ett recept ut Plenty.
4 port.
½ liten rödlök, finhackad
½ msk vitvinsvinäger
3 salladslökar, finhackade, både vita och gröna delen
5 mellanstora tomater, finhackade
1 vitlöksklyfta
1,5 dl färsk koriander, grovt hackad
¾ tsk salt
juice från ½ lime
2 avokados, skurna i fyrkantiga bitar

Gör så här:

Lägg rödlöken i en medelstorskål tillsammans med vinägern. Låt stå i några minuter. Tillsätt de övriga ingredienserna och blanda ihop allt försiktigt. Servera.

9 kommentarer:

Tant Gul sa...

Ja visst är det härligt med soool. Och din mat ser också härlig ut. Den salsan skulle nog jag äta av så att det ramlade ur öronen på mig. :-)

Kim sa...

Ja det känns verkligen som om livet kommer åter till en! Och vad skönt att ljuset är tillbaka, även i fotografi-synpunkt.

Lockande recept, lime är en favorit!

Matarkivet sa...

Så gott det ser ut!!! Måste testa avokadosalsan också. Mums!

Plommonet sa...

Herregud, nu önskar jag intensivt att jag inte redan visste vad jag skulle äta ikväll... Är ute på jobb och har låda med mig. Åh, jag fick stora tacos-begäret... Bara att hålla mig i skinnet till morgondagens lunch! Linsröra är verkligen toppen i tortillabröd, lite mer "juicy" än vanlig köttfärs och så himla gott!

Fröken Dill sa...

Låter som det godaste veg-mat jag sett på länge. Måste laga!

Ann-Louise sa...

@ Tant Gul: Jag älskar avokados i alla dess former och skulle kunna äta hur mycket som helst av salsan. :)

@ Kim: Frågan är hur man klarade av denna mörka vinter. Puh. Hello långa, ljusa, varma kvällar!

@ Matarkivet: Den är riktigt smarrig att ha på vitt rostat bröd och till sallader oxå. :)

@ Plommonet: Tyvärr blev det bara en halv liten matlåda över av maten annars hade jag gärna haft med mig en portion i matlådan dagen efter. ;)

@ Frk Dill: Tack snälla!

Linda sa...

Va gott det verkar! En fråga angående de gröna linserna: Vad använder du för gröna linser? Jag köpte torkade gröna linser. På paketet linser jag köpte står det blötlägg i 2 timmar...

Alexandra - Kärlek på tallrik sa...

Åh vilken härlig variant på tacos! Det är annars inte min favorit lite för att det smakar precis likadant varje gång, alltid samma sak med samma kryddor och tillbehör... Det här var ju toppenfräscht!

Ann-Louise sa...

@ Linda: Jag använder ekologiska linser som jag köper på lösvikt. Hur länge linserna behöver kokas beror på hur hårt torkade de är. Jag har aldrig blötlagt mina men vissa gånger behöver de längre koktid än andra.

@ Alex: Då måste du testa det här vilket inte ens går att jämföra med traditionell svensk texmex. ;)