3 april 2012

Green Hurricane Hummus

Jag kan med stor glädje berätta att Vera numera gillar aprikoskolorna! Både igår och idag har hon frågat efter dem och glatt smaskat i sig flera stycken. Med småbarn tar det ibland ett tag för dem att vänja sig vid nya smaker och konsistenser och jag tror att Vera helt enkelt behövde lite tid för att vänja sig vid kolorna.

Något helt annat som hon fick provsmaka idag var avokadohummus. Jag älskar avokado. Och jag älskar hummus. För ett tag sen snubblade jag över ett recept där Tant Russin hade gjort en kombo av de två och ända sen dess har jag varit helt besatt av att mixa ihop en sats i min Kitchen Aid. Den här varianten är mild och ren i smaken och passar både stora och små. Om du utesluter saltet kan du servera hummusen från 8 månaders ålder. Vera provsmakade hummusen men föredrog att äta sina grönsaker utan röran. Men vem vet – imorgon kanske hon slickar rent skålen, om inte jag hinner före…

En sats

4 dl kokta kikärter (en burk)
1 mogen avokado
en näve färsk persilja
3 msk extra virgin olivolja
3 msk citronjuice
1 msk tahini
några msk vatten
flingsalt att smaka av med

Gör så här:

Mixa ihop alla ingredienser i en blender, matberedare eller med en stavmixer tills du får en slät och väl ihop blandad röra. Späd ut med vatten till önskad konsistens. Kan förvaras i kylen i upp till 2-3 dagar.
P.S. Mina observanta läsare kanske har noterat att Veras fingrar är väldigt röda. Hon har inte doppat fingrarna i syltburken, utan mumsade tidigare i sig en skål med frusna hallon. D.S.

10 kommentarer:

Ann-Sofi MATSAFARI sa...

Det var evigheter sedan jag gjorde hummus:) Det är så humla gott att fylla tunnbröd med det tycker jag!
Tack för påminnelsen och jag önskar dig en riktigt fin och härlig påsk:)

Katarina sa...

Hummus är gott och att ha avokado i låter toppen! Roligt att Vera gillar aprikoskolorna :)

Marie sa...

Åhh det här låter ju fantastiskt. Jag älskar hummus OCH avokado. Perfekt!

Marie från youandmediaab.se

Matarkivet sa...

Kul att Vera ändrade sig.

Och avokadohummus? - JA tack!!!

Ann-Louise sa...

@ Ann-Sofi: Eller hur?! Jag har fyllt lunchlådan med en stor klick hummus som jag ska äta tillsammans med en pasta- & kikärtssallad.

@ Hovkonditorn: Tack och jag blev verkligen superglad när Vera gillade sitt nyttiga godis. :)

@ Marie: Hoppas hummusen lever upp till dina förväntningar!

mumsfillibaba sa...

Får man flytta hem till er? De där kolorna låter ju fina o man skäms över att man köper godis. Och hummusen låter ju grym. Fattar inte varför jag inte gör hummus!?

Amy's piece of cake sa...

Har aldrig testat avokadohummus men det låter onekligen gott måste jag säga :) Önskar dig en glad påsk!

Ann-Louise sa...

@ Sofie: Och jag fattar inte varför jag inte gör hummus oftare. I morse frågade Vera efter godis till frukost och jag tror att aprikoskolorna har väckt godismonstret i henne till liv... Glad Påsk!

@ Amy: Glad påsk och prova hummusen vetja!

Tant Gul sa...

Jösses! det här en perfekt röra för mig eftersom jag också är väldigt förtjust i hummus och avokado.

Anonym sa...

Den var supergod!!!