19 maj 2012

Matresor

Vissa människor följer aldrig recept. Jag däremot tillhör skaran som gillar att slaviskt följa andras matanvisningar. I alla fall ibland. När jag var yngre reste jag ofta och jag har även bott i flera olika länder. Numera är det inte lika enkelt att dra ihop sitt pickpack och sticka iväg. Men när jag lagar ett recept av exempelvis Heidi Swanson i San Francisco eller Yotam Ottolengi i London så är det som om jag besöker dem och får ta del av dessa städers matkultur. Som idag när jag min goda vän Olga och hennes söta dotter Astrid kom förbi på lunch. Genom att laga Yotams ört- och saffransomlett ur boken Plenty lämnade vi Götet en stund och besökte hans restaurang i London. Och maten var utsökt!
Ört- och saffransomelett
Ur boken Plenty.
4 port.
250g (skalad vikt) fast potatis, skalad och skuren i mindre bitar
2 dl vatten
en nypa saffran
350g Swiss chard (jag använde 70g färsk spenat istället)
2 msk citronjuice
1 krossad vitlök
5 ekologiska ägg
60ml mjölk
20g färska örter (dragon, dill, persilja, basilika)
100g crème fraiche, kall
salt och peppar

Gör så här:
1. Börja med fyllningen till omeletterna. Koka upp potatisen tillsammans med vatten, saffran och lite salt. Sänk värmen och låt koka i ca 10 min. Tillsätt spenaten och låt puttra i ytterligare några minuter tills potatisen är genomkokt. Häll av vattnet och tillsätt vitlök och citron. Låt svalna.
2. För att göra omeletterna vispa ihop ägg, mjölk, örter, salt och peppar. Häll ner 1 tsk olja i en varm 22cms-panna. Häll i ¼ av äggröran och grädda till en tunn omelett. För över den på en bit hushållspapper och låt svalna. Gör ytterligare tre omeletter på samma vis och låt dem därefter svalna.
3. Fördela den kalla crème fraichen på omeletterna. Smaka av fyllningen och justera smakerna med salt och peppar om så behövs. Fördela därefter fyllningen på omeletterna. Vik varje omelett först i mitten och därefter ytterligare en gång så att de ser ut som solfjädrar i formen. Tillåt fyllningen att titta fram upp till. Lägg omeletterna i en lätt smörjd ugnsform eller på en bakplåt. (Förvaras i kylen om du gör dem i förväg.) När det är serveringsdags värm ugnen till 170°. Placera omeletterna i mitten av ugnen och värm i ca 5-8 minuter eller tills de är varma. Serveras omedelbart.


6 kommentarer:

Matarkivet sa...

Älskar den kokboken! Och visst räcker det med doft och smak för att man ska kunna känna sig utomlands i sinnet.

tina sa...

Men vad spännande, den resan ska jag också testa vid tillfälle! :-)

Lena sa...

Den här omeletten såg riktigt spännande ut. Måste testas!

lovisa/polichinelle sa...

det här ser magiskt ut!

Sonja {Dagmars Kitchen} sa...

Jisses, vad gott det ser ut!! Underbara smakkombinationer som jag blir sugen på att testa direkt!! Och superfint fotat

Amy's piece of cake sa...

Och hur har jag kunnat missa denna, ser grymt god ut!