25 juni 2012

Linssoppa för regniga sommardagar


Regnet har fallit ner hela dagen idag. Puh säger vissa. Perfekt soppväder säger jag. Första gången jag blev bjuden på denna kryddiga och smakrika linssoppa var i en ateljé på Konstepidemin. Mina lärare på konstskola bjöd oss elever på luciafirande med soppa, glögg och en massa fängslande historier. Soppan var alldeles för god för att inte be om receptet på och jag har säkert lagat den minst hundra gånger sen dess. Ursprungligen tror jag att receptet kommer från Annas kokbok, men jag är inte helt säker.

Till Vera gjorde jag en variant utan chipotlepulver och svartpeppar. Istället hällde jag i en skvätt grädde och mixade hennes till en slät soppa. Till rätten serverade jag enkla äggsmörgåsar som jag ringlade lite olivolja över då jag numera försöker hålla flera utav mina måltider fria från mejeriprodukter.

Linssoppa med spenat, persilja & citron
4 port.

2 dl röda linser, avsköljda
1 l grönsaksbuljong
1 gul lök, finhackad
1 vitlöksklyfta, finhackad
1 burk krossade tomater (390 g), gärna i tetrapack
125 g frusna spenatblad
2 dl grovt hackad slätbladig persilja
1 citron, delad i 4 klyftor
1 bit hel kanel
½ kryddmått svartpeppar
1 lagerblad
1 tsk senapsfrön
1/8 tsk chipotlepulver alt. ½ tsk paprikapulver
1 tsk curry
1 msk olivolja att steka i

Gör så här:

I en stor kastrull koka linserna i buljongen i 30-40 minuter. I en mindre kastrull fräs lök och vitlök i olivoljan på medelvärme tills löken är genomskinlig. Tillsätt kanel, lagerblad, peppar, chipotlepulver, senapsfrön och curry och rör om snabbt. Häll på tomaterna och låt puttra under lock i 15 minuter. Lägg i spenaten och låt koka upp. Lyft bort från värmen. När linserna är färdiga blanda ner grönsaksröran och smaka av med salt. Till sist rör ner rikligt med persilja och servera med citronklyftor som pressas i.

12 kommentarer:

Katarina sa...

En soppa helt i min smak!

Martina sa...

Låter som en riktigt smarrig soppa!

Anonym sa...

Åh. Låter gott. Jag har lite konservburksångest. Eko på burk eller annat på tetra? Klurigt...

Anonym sa...

/ Helena

Moma sa...

Ho ho, så gott, linsoppa är en av mina veg-favoriter!

Charlotta sa...

Ojoj, vad gott det här låter! Jag är en riktig sucker för linssoppa. Perfekt.

Ann-Louise sa...

@ Hovkonditorn: Gôtt att höra!

@ Martina: :)

@ Helena: Jag känner igen mig helt i ditt dilemma. Kung Markatta har passerade tomater i en glasflaska som man kan ersätta krossade tomater med i många recept. När jag lagade soppan den här gången valde jag oekologiska på tetrapack men nästa gång blir det nog glasflaskan.

@ Moma: Röda linser är som gjorda att göra soppa på!

@ Charlotta: I hear ya!

Amy's piece of cake sa...

Linssoppa är alltid gott, speciellt när vädret tidigare var regn och rusk!

linnea sa...

visst är receptet från annas kokbok! (en favorit som jag ständigt gör nya versioner av...)

Helena sa...

Häromdagen hittade jag faktiskt ekologiska krossade på tetra från Änglamark på min lokala konsum

R sa...

Provade receptet, mycket gott!

Ann-Louise sa...

@ Amy: Ett perfekt sätt att möte regnet på. ;)

@ Linnea: Då kan vi spika det!

@ Helena: Suveränt! Då ska jag ta mig till Konsum snarast och köpa hem ett laget.

@ R: Vad glad jag blir! Jag gjorde en ny omgång för några dagar sen och resterna åt vi till lunch dagen efter.