12 augusti 2012

Grönkål! Här! Nu!

Grönkålssäsongen är i gång! Förstår ni vad jag har längtat? I förra veckan åkte jag och Plommonet ut till Bärby självplock och till vår stora glädje fanns det mängder av billig grönkål att plocka. Igår börjar även Bondens marknad i Haga och förhoppningsvis kommer man att kunna köpa lika mycket fin grönkål där i år som förra året. Dessutom odlar jag min alldeles egna grönkål på gården för första gången. Om några månader ser jag fram emot att stolt skörda den. Jag inleder grönkålssäsongen med att bjuda er på några av förra årets recept och klurar vidare på vad jag ska hitta på för något nytt i år. Tips tas gärna emot!
Masserad grönkålssallad med apelsin- & tahinidressing


Grönkål & bönor med tahinicitronsås



Spaghettisquash med grönkål & rostade hasselnötter



Quinoasallad med rostad grönkål & kokos samt asiatisk sej



Pumpachili med gojibär & grönkål



Grönkålschips



Senap-, quinoa-, russin- & grönkålssallad

10 kommentarer:

Anonym sa...

Mums vilka inspirerande bilder! Grönkålen hemma hos mig stoltserar i trädgårdslandet men jag nänns inte röra den än. Spar den till hösten och äter sommargrönt nu.

Joacim sa...

Åh va gott! Jag älskar grönkål.

Ann-Louise sa...

@ i love fruktsallad: Jag har oxå tänkt vänta ut att skörda ända in i det längsta. Vi får se hur länge jag kan hålla mig...

@ Joacim: Då är du i goda vänners lag. :)

tina sa...

Grönkål får mig alltid att tänka på er! :-D Fina bilder!

Rasmus sa...

Jag har över 20 grönkålsrecept, kika gärna på dem om du vill ha inspiration! :)

Ann-Louise sa...

@ Tina: Jag kan inte förstå varför... ;)

@ Rasmus: Grymt bra - will do!

Anonym sa...

Hittade på Bondens i Stockholm idag också och svängde ihop en masserad sallad. Toppen, men min dressing blev lite tam, får nog mäta noggrannare och ha färsk ingefära nästa gång.

Min grönkålsparadrätt är grönkålspesto. Tycker den blev allra bästa när jag gjorde med hasselnötter och lagrad västerbotten, men det går ju att variera!
/Helena

Anonym sa...

Jag har snabbförvällt kålen innan jag mixat pesto, som förtydligande. / Helena

Ann-Louise sa...

@ Helena: Vilket grymt bra tips och det ska jag absolut testa!

Anonym sa...

:-) Dressingen blev mkt bättre i omgång två, men det var nog helt enkelt lite för smaklösa apelsiner jag fått tag på, vattnet blev onödigt...
/ Helena