14 september 2012

Spänstig bryt- & adukibönsallad med crunch


Min fina vän Elisabeth har övergett köttets värld och övergått till vegetarisk kost. Hon har alltid varit en fena i köket och den senaste tiden har hon med stor entusiasm och nyfikenhet utforskat världen av tofu, bönor och grönsaker. Nyligen påminde hon mig om hur gott det är med sesampanerad tofu. Som tack vill jag idag bjuda henne och er på en bönsallad som blir ett utmärkt komplement till tofun. Bryt- och vaxbönor är i säsong nu – passa på att frossa.
I den här salladen blandas de spänstiga brytbönorna ihop med lena adukibönor och knapriga rostade hasselnötter. Alltsamman täcks med en syrlig senaps- och dragondressing. Förra året gjorde jag ofta en variant med chèvre och honung som bland annat serverades på Veras tvåårsdag som inte heller är så tokig.

4 port.
4 dl adukibönor, färdigkokta (kan ersättas med svarta eller stora vita bönor)
400g bryt- och/eller vaxbönor
1 dl rostade hasselnötter, grovt hackade
3 salladslök, vita och gröna delen, tunt skivat

Dressing:

3 msk rapsolja
1 msk äppelcidervinäger
2 tsk stark senap
1 tsk torkad dragon
1 tsk bordssalt
nymalen svartpeppar

Gör så här:

Blanchera bryt- och vaxbönorna i kokande vatten i ungefär en minut. Häll av vattnet och häll ner bönorna i en stor skål med isvatten för att stoppa kokningen. Skaka kraftigt ihop alla ingredienser till dressingen i en burk med tätslutande lock. Rör försiktigt ihop alla ingredienser i en stor skål tillsammans med dressingen. Smaka av med salt och peppar. Servera gärna tillsammans med sesampanerad tofu eller Scheherazades sagolika sesambollar.

2 kommentarer:

Matarkivet sa...

Det ser verkligen jättegott ut! Förbannar min mage som inte klarar av bönor. Så njut för mig med. Kram

Hillevi sa...

Låter helt fantastiskt! Dedär blir kanske något för morgondagen!