29 januari 2013

Citron- & rosmarinrostade kikärter


När jag ammade Vera hade jag ett ständigt sug efter grädde. Jag bakade till och med semlor den vintern, vilket inte hade skett sen Ture Sventon gick som julkalender. Med Allan däremot har jag blivit en nötmissbrukare. Jag älskar mina nötter men ibland behöver jag lite variation.

Rosmarin och citron är smaker jag har suktat efter på sistone, vilket resulterade i dessa rostade kikäter. Salta, en aning syrliga och med mycket arom. Kikärterna är allra godast direkt ur ugnen. Men om du inte äter upp alla på en gång kan du värma upp de överblivna på nytt i ugnen. De är även goda i sallader eller som ett knaprigt inslag i soppor.

En sats
4 dl kokta kikärter, avsköljda och avtorkade
1 1/2 msk extra virgin olivolja
1/8 tsk chipotle pulver (rökt paprika)
1 tsk flingsalt
1 tsk torkad rosmarin
zest från en citron

Gör så här:
Värm ugnen till 220°. Häll ut alla kikärter på en ugnsplåt med högre kant. De ska ligga i ett lager. Rosta i 12 minuter. Skaka pannan och rosta i ytterligare 10 minuter, tills kikärterna börjar bli torra. Håll ett varsamt öga på dem så att de inte bränns vid.
Under tiden som kikärterna rostas blanda ihop ingredienserna till smaksättningen. Börja med att mortla salt tillsammans med rosmarin. Tillsätt därefter olivolja, chipotle, och citronzest. Mortla ihop i ytterligare någon minut. Häll försiktigt ner kikärterna i en stor skål och häll därefter på örtoljan. Blanda ihop allt tills bönorna är jämnt täckta. Nu ska de tillbaks på plåten och in i ugnen i ytterligare 3-5 minuter, tills det börjar dofta. Rör om kikärterna, stäng av värmen och låt dem stå i ugnen i ytterligare 20 min. Plocka ut kikärterna ur ugnen och låt svalna i 1-2 minuter innan du serverar dem.


9 kommentarer:

Molly sa...

det här receptet kom lägligt! jag har precis kokat en stor laddning med kikärter, så det här ska testas.

tack för det här tipset och alla andra goda tips samt vackra och inbjudande foton :)

Mat för en dam sa...

Åh det var länge sen jag rostade kikärtor i ugnen! Nu blev jag påmind hur gott det är:) Tackar! Kommer ihåg att jag nån gång gjorde med salt, lökpulver och dill. Smakade dillchips!

Mat för en dam sa...

Jag gjorde nåt recept som snacks där man inte kokade kikärtorna först. Funkade jättebra. Har för mig man la dem i blöt ordentligt dock. Supersnacksigt!

Unknown sa...

Hm, det där verkar ju vara ett supersnack! Måste pröva. Tack för tips! //karin

Plommonet sa...

Åh, GUD SÅ GOTT! Rosmarin är väl en tantig krydda, eller..? ;)

Moma sa...

Med de smakerna så är man ju garanterat hemma!

@Plommonet: Hahaha, najs try!

Miss H sa...

Nää så gott detta låter!
Är såå glad att jag hittade din blogg nu (genom Mollys blogg) och jag vill bara äta ALLT jag läser om nu, hehe!

Som jag skrev förut så har jag precis slutat med mejeriprodukter jag också och dessutom så har jag (inte medvetet) börjat äta veg. Började när jag åkte till Sydney i mitten av November förra året och så åt jag knappt nåt kött/fisk/fågel alls där flrutom nån gång då jag blev bjuden på restaurang. Jag som varit "proteinjägare" och ätit kött/kyckling som en bodybuilder innan jag åkte!! Helst plötsligt fanns sen heller inget sug efter det, snarare blev jag illamående när jag tänkte på det och när jag smakade igen så kändes det "onödigt" och inte lika gott som utan! Så jag fortsatte äta så sen när jag kom hem till Sverige igen nu i mitten av januari och har mått bättre sen jag började äta veg. faktiskt!
Testade äta både köttbullar, kyckling och köttfärsbiffar sen jag kom hem men dels gjorde min mage uppror direkt (!) och sen kände jag återigen mer ett illamående av det!

Så därför är det också jättekul att ha hittat din blogg nu som ger mig massor av härlig inspiration! =)
Jag är verkigen ingen höjdare i köket, varken på mat eller bak - men jag måste ändå säga att jag nu åp bara några veckor iaf blivit lite bättre! =)

ha en bra fredgaskväll!

Miss H sa...

Nää så gott detta låter!
Är såå glad att jag hittade din blogg nu (genom Mollys blogg) och jag vill bara äta ALLT jag läser om nu, hehe!

Som jag skrev förut så har jag precis slutat med mejeriprodukter jag också och dessutom så har jag (inte medvetet) börjat äta veg. Började när jag åkte till Sydney i mitten av November förra året och så åt jag knappt nåt kött/fisk/fågel alls där flrutom nån gång då jag blev bjuden på restaurang. Jag som varit "proteinjägare" och ätit kött/kyckling som en bodybuilder innan jag åkte!! Helst plötsligt fanns sen heller inget sug efter det, snarare blev jag illamående när jag tänkte på det och när jag smakade igen så kändes det "onödigt" och inte lika gott som utan! Så jag fortsatte äta så sen när jag kom hem till Sverige igen nu i mitten av januari och har mått bättre sen jag började äta veg. faktiskt!
Testade äta både köttbullar, kyckling och köttfärsbiffar sen jag kom hem men dels gjorde min mage uppror direkt (!) och sen kände jag återigen mer ett illamående av det!

Så därför är det också jättekul att ha hittat din blogg nu som ger mig massor av härlig inspiration! =)
Jag är verkigen ingen höjdare i köket, varken på mat eller bak - men jag måste ändå säga att jag nu åp bara några veckor iaf blivit lite bättre! =)

ha en bra fredgaskväll!

Unknown sa...

Mumma.