22 februari 2013

Saltrostade nötters ABC

Varför ska man saltrosta sina egna nötter när det finns färdiga att köpa? Jo, för då får du dem precis så som du vill ha dem. Dessutom sparar du en himla massa pengar. För några dagar sen tänkte jag köpa färdigrostade cashewnötter då jag skulle bjuda vännen Ulrika på världens godaste vietnamesiska sallad. Men i butiken fanns bara naturella och butiksbiträdet förklarade för mig att nötter ska vara hemmagjorda. Jag nickade, tog en påse naturella nötter och tänkte att hon har rätt.

Att saltrosta egna nötter gör du på en kvart och resultatet blir så otroligt mycket godare. Min bana började med saltrostade mandlar. Utifrån det har jag experimenterat mig vidare. Numera saltrostar jag även solroskärnor, pumpakärnor och cashewnötter. Metoden är alltid den samma. Skillnaden är mängden salt i vattnet och tiden i ugnen. Vill du ha extra salta nötter, öka mängden salt. Vill du bara ha en svag touch minska. Du kan även bestämma hur rostade du vill ha nötterna. Allt är upp till dig och här kommer recept på hur jag gillar mina.

Saltrostade cashewnötter
en sats

200 g naturella ekologiska cashewnötter
2 1/2 dl vatten
1 msk finsalt

Gör så här:

Värm ugnen till 180°. Koka upp vatten och salt. Häll i nötterna och koka i 5 minuter. Häll av vattnet i ett durkslag. Fördela dem jämnt på en bakplåt och grädda i ugnen i ca 11-12 minuter. Låt svalan innan servering.

Saltrostade solroskärnor
en sats

2 dl naturella ekologiska solroskärnor
2 ½ dl vatten
1 msk finsalt

Gör så här:

Värm ugnen till 180°. Koka upp vatten och salt. Häll i solroskärnorna och koka i 5 minuter. Häll av vattnet i ett durkslag. Fördela dem jämnt på en bakplåt och grädda i ugnen i 10 minuter. Rör runt och grädda i ytterligare 5 minuter. Låt svalan innan servering.

Saltrostade melonkärnor
en sats

2 dl naturella melonkärnor
2 ½ dl vatten
2 tsk finsalt

Gör så här:

Värm ugnen till 180°. Koka upp vatten och salt. Häll i solroskärnorna och koka i 5 minuter. Häll av vattnet i ett durkslag. Fördela dem jämnt på en bakplåt och grädda i ugnen i 11 minuter. Låt svalan innan servering.

11 kommentarer:

Johanna sa...

Finurligt, jag har aldrig vetat hur man skulle göra.

Tack för en fin blogg! blir ju nästan vegetarian på kuppen...

Ann-Louise sa...

@ Johanna: Härligt att höra, framför allt i dessa hästätande tider... Just nu sitter jag & äter saltrostade solroskärnor och de går knappt att jämföra med färdigrostade. Sååå gott!

Johanna sa...

Ja, usch hästkött vill jag ju helst inte äta - vill verkligen veta vad jag stoppar i mig och min familj. Men kött äter vi. Mest kyckling och fisk (fast den hängmörade entrecoten igår med en sallad på ruccola/spenat/chevre/avocado/päron också "dina" cashewnötter gick inte av för hackor). Men äter väldigt mycket grönt och bönor mm också och blir så inspirerad av din fina blogg.
Keep up the good work!

Trevlig helg,
JOhanna

Ann-Louise sa...

@ Johanna: Vilken lyxmiddag! Det viktiga är att man gör medvetna val, äter balanserat & mår bra. Mat ska vara roligt & glädjefyllt. Jag brukar tänka att ett nyttigt val om dagen är bra. På så vis för man sakta in goda nya rutiner och helt plötsligt har ganska mycket förändrats. :)

Beatatjata sa...

Men så käckt! Köpte flera påsar mandlar för två månader sedan med tanken att saltrosta men kom aldrig längre eftersom jag inte ooooorkar ta reda på hur :-). Länken till mandlarna verkar dock inte funka men det är kanske precis samma som för cashewarna?!

Ann-Louise sa...

@ Beatatjata: Tack för upplysningen! Jag har lagat länken. Till mandlarna behöver du mer salt. Lycka till!

Beatatjata sa...

Nu riktar sig kanske inte din blogg till kökshandikappade beatatjator i första hand men bara så du vet vad som rör sig i mitt huvud när jag ska laga saker...

"Koka mandlarna i de saltade vattnet i 5 minuter", okej jag är med så långt.
"fördela ut mandlarna jämnt på en bakplåt"
Vad ska jag göra med vattnet? Ska det vara med? Eller ska jag hälla av det? I vaddå? Durkslag? Eller liksom så där med locket? Eller då kanske det blir helt torrt... Och ska de vara varma fortfarande eller ska jag kyla ner dem först? Och en bakplåt, jag har ingen bakplåt! Undrar om det funkar med en vanlig plåt. Ska det vara bakplåtspapper på kanske? Blir det en bakplåt då? Åh herregud, jag skiter i det här...

Fast det gjorde jag inte. De ligger i ugnen. Om några minuter vet jag om de är ätbara.
Om några minuter har jag dessutom förmodligen bränt tungan eftersom jag inte fattar att de ska svalna lite först...

Humlans Lott sa...

Du skriver finsalt... är det med eller utan jod?

Ska definitivt hem och prova, låter väldigt lätt och gott!

Ha det fint!

Ann-Louise sa...

@ Beatatjata: I löööv u! Häll av vattnet förslagsvis i ett durkslag. Med bakplåt menar jag de plåtar man ställer in i ugnen - ugnsplåt. Du behöver inget bakplåtspapper och om nötterna inte hinner svalna innan du äter dem kommer du att bränna tungan.

@ Humlan: Jag använder finsalt med jod då jag annars använder mycket flingsalt och rosa salt som inte är jodberikat. Lycka till!

Beatatjata sa...

Det blev väldigt gott (men lite för salt, note to self till nästa gång) och tungan mår bra :-)

Anonym sa...

Kul, det här måste jag test! Jag har bara kört på att torrosta i stekpanna med lite salt men kan tänka mig att det blir jämnare saltsmak så här.