25 mars 2013

Kalifornien tur & retur


Kalifornien, jag längtar efter dig. Från sex års ålder tills jag fyllde tolv bodde jag i denna varma, vänliga och vackra del av USA. Trots att det har gått många år sen dess längtar en del av mig alltid tillbaks. Nyligen flyttade två av mina vänner till San Francisco. Jag tänker mycket på dem och alla spännande äventyr de har framför sig. Och all fantastisk mat de har möjlighet att äta.

Hos Green Kitchen Stories hittade jag nyligen en massa gamla inlägg från när de tillbringade två månader i Kalifornien. Nyttiga, färggranna och ovanliga recept som min kropp just nu skriker efter. Först ut blev en variant av deras Acai bowl. Acaibärets smak påminner om blåbär och choklad och färgen är en djup blålila nyans. Bäret påstås vara ett av de nyttigaste på jorden, fylld med antioxidanter. Om det stämmer eller ej vet jag inte. Men toppat med färsk frukt, hemmagjord müsli och en skopa hampapulver så fick jag en enastående start på dagen i söndags. Och under hela frukosten befann jag mig plötsligt i San Francisco igen.

Acai skål
2 port

4 tsk acaipulver
5 dl mjölk, valfri sort (jag använde hemmagjord havremjölk)
2 fair trade bananer
2,5 dl frusna ekologiska blåbär
2 msk hampapulver (kan uteslutas)

Att toppa med: färsk frukt och müsli

Gör så här:
Blanda ihop alla ingredienser i en blender eller med stavmixer. Fördela i två skålar och toppa med färsk frukt och müsli.


7 kommentarer:

Anonym sa...

Kan rapportera från South Bay att det är vårigt, men lite svalt (runt 60 just nu vid lunchtid). Ödlorna har börjat vakna och prasslar i buskarna och björkarna har slagit ut. Igår var vi i Santa Cruz och där var det iskallt och blåsigt, men vackert och fullt av folk på stranden.

Niklas sa...

Hej A-Lo! Kanske har du många vänner som flyttat till SF nu? Det är verkligen en fantastisk matstad! Vi bor vid Clement St, som är ett eldorado av restauranger och grönsakshandlare. Acaibären ser spännande ut. Jag ska leta efter dem imorgon. Det är förmodligen någon av de 100-tals färgglada smaskiga sakerna som jag aldrig stött på innan men som det flödar av här... Kram, Niklas

Nanne sa...

Your foods looks really good, so you get just a new reader! :)

http://lifetastesgood-nanne.blogspot.fi/

tina sa...

Det är fint med vänner utomlands, lite som en anledning att resa och hälsa på. :-)

Vad gott det ser ut, och blåbär! Jag har sommar-och-färska-bär-längtan.

Ann-Louise sa...

@ Familjenlalloo: Ååå, jag minns alla de söta små ödlorna som kröp runt och det iskalla vattnet i Santa Cruz. Vågorna var alltid jättehöga och jag brukade få en kallsup som hete duga.

@ Niklas: Hej kompis! Jag följer er på bloggen och ni verkar ha det grymt kul! Heidi Swanson på bloggen 101 Cookbooks brukar ge tips om SF med jämna mellanrum så jag varmt kan rekommendera. Kram!

@ Nanne: Welcome and awesome to hear that you like my blogg. :)

@ Tina: Eller hur?! Frågan är bara om jag ska ta med kidsen eller smita iväg på egen hand... ;)
Färska smultron, jordgubbar, blåbär och hallon. Gud vad jag längtar...

lanjas www.lanjas.com sa...

men herre vad gott det såg ut

Anonym sa...

Vilket gott recept! Läs gärna på min blogg och de recepten jag prövat :)

http://acai-bowl.se/acai-bowls/