4 augusti 2013

Vattenmelonfrosty

Vilken sommar! Dag efter dag så har solen strålat och skänkt behaglig värme. Framför allt blir jag lycklig över att Vera har haft ett sommarlov fyllt med mängder av roligt bus utomhus. Morgongröten har bytts ut mot smoothies in a bowl toppat med müsli och framåt eftermiddagen har vi svalkat oss med frosties. Favoriten är gjord på frusen vattenmelon smaksatt med banan, citron och lönnsirap. Konsistensen bli tjock och len medan smaken är frisk och söt. Till Allan gjorde jag en liten frosty utan lönnsirap. Man skulle även kunna blanda i en shot rom eller tequila och servera den som en svalkande drink under sommarens grillkvällar. Receptet hittade jag här hos Kathy.

2 stora alt. 4 mindre glas
6 dl frusna vattenmelonkuber
1 banan
juice från 1 citron alt. 2 lime
2 msk lönnsirap
ev. ca ½ dl vatten

Gör så här:
Skär vattenmelon i mindre kuber och frys in dem i en påse. Låt stå i frysen i minst 3 timmar. Mixa samtliga ingredienser i en blender förutom vattnet tills massan blir slät. Tillsätt eventuellt lite vatten för att få en tjock och len konsistens. Servera omgående.

10 kommentarer:

Fröken Dill sa...

Perfekt i värmen!

Kim sa...

Åhå, GOTT! Äntligen en sommar med bra väder!
...och en attans snygg bild på dig där i marginalen av bloggen :)

Anna Ceder sa...

Vattenmelon är verkligen en perfekt "dryckfrukt"! När jag var ett par månader i Indien för ungefär hundra år sedan drack jag vattenmelonjuice varje morgon. Så gott!

Mat för en dam sa...

Låter väldigt gott!

Så himla bra att ha vattenmelon i frysen för smoothies. Särskilt bra att frysa in om man har en stor som börjar bli lite övermogen... :)

Charlotta Ljungblad sa...

Låter SÅ HIMLA GOTT! Sen är jag ju en riktig vattenmelonälskare :=) Hoppas allt är bra med dig och att vi ses snart!

Åsa sa...

God mix! Vattenmelon är en riktigt tacksam smoothie/fruktmixdrink-ingrediens och en stor sommarfavorit.
Konstigt nog gillar jag inte frusen frukt eller iskalla shakes och smoothies. Inte iskallt vatten heller för den delen. Vill helst ha rumstempererat.

tina sa...

Jag som egentligen inte är så förtjust i vattenmelon tror att jag skulle kunna ändra mig om jag fick ett sånt där glas i handen. Du trollar med maten!

Matarkivet sa...

Men jösses så gott det ser ut! Måste hamstra vattenmelon ju... :) Översta bilden är galet snygg dessutom.

Ann-Louise sa...

@ Frk Dill: Nu är det bara värmen som saknas igen...

@ Kim: Haha! Man får trolla med det man har. ;)

@ Anna: Gudars vad gott! Jag har aldrig vart i Indien men en vacker dag så kanske jag lyckas ta mig dit.

@ Mat för en dam: Numera åker all möjlig frukt in i frysen istället för att det blir övermoget. Himla bra nödlösning. :)

@ Charlotta: Allt är fint och en aning hektiskt. Vi gifter oss om mindre än en månad och jag har en lååång lista av allt som jag vill hinna göra. Träffa dig är en av sakerna!

@ Åsa: Riktigt iskallt vatten är bland det godaste jag vet, åtminstone när jag är galet törstig. Vi får se om jag lyckas omvända dig med den här frosten. ;)

Sonja {Dagmars Kitchen} sa...

Mums, vad gott! Skulle kunna dra i mig en sån där just nu faktiskt. Tur att jag har vattenmelon i kylen. Tack för inspon! ;-)