1 november 2013

Marockansk pumpagryta

Låt inte den långa ingredienslistan avskräcka dig. När du väl har samtliga kryddor hemma kommer du att laga den här värmande höstgrytan om och om igen. Testa att byta ut solroskärnorna mot saltrostade mandlar, grovt hackade. Du kan även byta ut rotfrukterna efter tycke och smak. Servera gärna grytan tillsammans med en stor klick turkisk yoghurt. Och precis som det brukar vara med grytor så är den ännu godare dagen efter. Happy Halloween!

6 port.
Tid: 1 t 20 min.


3 msk kokosolja
1 stor gul lök, finhackad
2 vitlöksklyftor, finhackade
1 liten butternut squash
1 rotselleri
3 morötter
1 zucchini
10 st torkade aprikoser, skurna i mindre bitar
2 burkar krossade tomater
1 burk kikätor, avsköljda
1 msk kanel
1 ½ tsk malen spiskummin
2 tsk harissa
1 tsk gurkmeja
¼ tsk chiliflakes
zest & juice från 1 ekologisk citron
6 dl vatten
salt
ett par nävar färsk koriander

Till servering: Saltrostade solroskärnor, turkisk yoghurt och hirs eller couscous.

Gör så här:

Skala, kärna ur och skär pumpaköttet i bitar. Skala rotsellerin och morötterna och skär dem i bitar som är ca 3 x 3 cm. Skär zucchinin i 3 cm tjocka halvmånar. Värm oljan i en stor kastrull. Stek försiktigt lök och vitlök ett par minuter, utan att de tar färg. Tillsätt samtliga torkade kryddor och ett par nypor salt. Rör runt och stek hastigt. Tillsätt squash, rotselleri, morötter, zucchini, tomater, aprikoser, vatten samt zest och juice från citronen. Låt koka upp under lock. Sänk därefter värmen och låt puttra i en timme, gärna längre. Ta av från värmen och rör ner kikärtorna. Smaka av med salt. Servera tillsammans med hirs eller couscous, toppat med färsk koriander, saltrostade solroskärnor och en stor klick turisk yoghurt.

Saltrostade solroskärnor
Tid: 20 minuter


2 dl solroskärnor
1 msk finsalt
2 1/2dl vatten

Gör så här:
Värm ugnen till 180°. Koka upp vatten och salt. Häll i solroskärnorna och koka i 5 minuter. Häll av vattnet i ett durkslag. Fördela kärnorna jämnt på en bakplåt och grädda i ugnen i 10 minuter. Rör runt och grädda i ytterligare 3 minuter. Låt svalan före servering.

10 kommentarer:

Kajsa Lundberg sa...

Åhhh.. Det lät fantastiskt gott. Det får jag nog lov att prova i helgen. Har varit sugen på att prova på pumpa, hade tankar på en soppa men detta lät ju om möjligt ännu godare.

Tack för all inspiration!

Ann-Louise sa...

@ Kajsa: Gör denna grytan först och sen min senaste pumpasoppa med jordnötssmör. ;)

Sandras Matkrypin sa...

Vilken ljuvlig höstgryta! Jag älskar kryddorna i kombination. Mums!

Kim sa...

Gryta heeelt i min smak!

Ann-Louise sa...

@ Sandra: Prova vetja!

@ Kim: Nått för Crock Pottan? ;)

Moma sa...

Jag har en fin pumpa i kylen som väntar på att bli tillredd, det här ser ju absolut ut att vara en värdig rätt för den!

matmedmera sa...

Låter så gott! Och dessa kryddor älskar jag!

Anonym sa...

Åh! Inspirerande recept som alltid. Undrar om harissa går att ersätta?
/Sofia

Christina sa...

Provade detta recept och det är gott :) men nästa gèng kokar jag morötterna lite i fôrväg för de fôrblev ganska hèrda medan de andra grönsakerna blev lite för mjuka, eller skär jag dem i vâldigt smè bitar.

Jenny sa...

Gjorde grytan, blev lyckat dock nästa gång kommer jag att dubbla mängden kryddor då jag och mitt sällskap ville ha mer kick i kryddningen. Sjukt bra recept!