23 mars 2014

Järnrika granolabars

Allan vill inte längre bli matad. Han vill äta själv. Istället för att få både hela köket och Allan nedkladdade med gröt har jag börjat göra granolabars åt honom. Laddade med järnrika råvaror som aprikospuré, pumpakärnor, havregryn och chiafrön så innehåller en bar lika mycket järn som en portion fabrikstillverkad bebisgröt, dvs 3 mg. Utöver till frukost så funkar även barsen perfekt som mellanmål till både kidsen och mig. Frys in dem i portionsförpackningar så är det bara att stoppa ner ett gäng i väska när du är på språng. Du kan ge barsen från ett års ålder och använd helt ekologiska ingredienser. Om dina barn inte gillar konsistensen av pumpakärnor så kan du mala ner dem till ett pulver som du rör ner i smeten. De kommer inte att ana någonting…

10 st
5dl (170 g) havregryn
1 1/2 dl (85 g) aprikospuré
1 dl (60 g) frysta blåbär
1 ½ dl (90 g) pumpakärnor, malda eller hela
1 (60g) ägg
2 msk (20 g) chiafrön
2 fair trade bananer, mosade
1 ½ dl vatten
1 ½ tsk malen kanel
2 tsk vaniljpulver
1 tsk bikarbonat
en klick kokosolja

Gör så här:
Värm ugnen till 175 grader. Smörja en ugnsform ca 30 x 20 cm med kokosolja. I en stor skål blanda ihop de torra ingredienserna. I en separat skål vispa ägget lätt. Tillsätt de övriga blöta ingredienserna (förutom blåbären) och blanda ihop. Häll de blöta över de torra och rör ihop. Rör tillslut försiktigt ned blåbären. Häll smeten i ugnfomen. Jämna till ytan med baksidan av en slev. Grädda i mitten av ugnen i 35-45 minuter. Låt svalna hela innan du skär kakan i 10 bitar. Servera.

28 kommentarer:

Ine sa...

Så godt det ser ut, både for store og små! Kan tenke meg det er populært når man helst vil spise selv :)


Mat för en dam sa...

smart!! och gott!

Tove N sa...

Jag lagade de här idag, bytte bara ut de ingredienser jag inte hade hemma mot något annat. Chansade på att ugnen skulle vara på 175 grader.

Det blev ju ganska mycket, och min ettåring är ingen storätare, hur länge tror du de håller? Äter gärna upp dem själv förstås, de var jättegoda, men vill också att han ska få äta av dem så länge som möjligt.

Sofia sa...

De där ser riktigt läckra ut, älskar blåbär i granola bars!

Erika sa...

Har mina i ugnen nu :) Chansade också på 175 grader. Men precis som frågan ovan, hur förvarar du de färdiga barsen? Det doftar underbart i köket.

Ann-Louise sa...

@ Erika: 175 C blir bra. Förvara dem i kylen i 3-4 dagar eller frysen i en tät försluten burk eller invirat i bakplåtspapper eller plastfolie.

Anonym sa...

Hej, detta skall jag prova men undrar om du har något förslag vad jag kan ta istället för banan ( min ettårings mage hanterar tyvärr inte banan) Tack för jätte bra recept! Med vänlig hälsning, Cathrine

Ann-Louise sa...

@ Ine: Perfekt när man kan mumsa på godheter tillsammans. ;)

@ Mat för en dam: Tack! :)

@ Tove: Skär upp barsen och frys in dem. Dvs om du inte hinner äta upp allt först…

@ Sofia: Prova vetja!

@ Catherine: Testa att byt ut bananerna mot ca 1,75 dl osötat äppelmos.

Anonym sa...

Tusen tack! Äppelmos blir det istället, toppen :)

Rebecka sa...

Jag har just testat receptet - himmel vad gott det blev! Nu vet jag också vad jag kan göra med chiafröna som annars bara ligger i skafferiet :)

Helena sa...

Ser gott ut, blir sugen på att testa till min lilla tjej som matvägrar för tillfället. Hon är 10 månader och du rekommenderar dem från 1 år, hur kommer det sig?

Anna sa...

Åh vilket bra tips!
Min pojk är inte riktigt där än men jag hoppas jag hittar hit när det är dags =)
Är det ok att länka och göra reklam för dej?

MVH Anna

Anonym sa...

Jag gjorde dessa med hallon då jag inte hade blåbär hemma! Blev supergott! Ska testa med både och nästa gång och även ringla över lite honung och kokos på toppen=) Tack för all inspiration du skänker!

Ann-Louise sa...

@ Anna: Det går bra! :)

@ Anonym: Vilken god kombo! Glädjande att kunna inspirera och nästa gång ska jag testa din variant. :)

Anonym sa...

Gott! Jag skippade ägget och la till vetegroddar och gojibär. Gillas av 1-åringen och allra mest av 5-åringen!

Anonym sa...

Gu vad roligt detta va att baka!!! O goda blev de!! Både för en järntörstande gravid mamma o hennes matvägrande lilla 2 åring! Hade inte Så mkt aprikoser så blandade med russin! Blev kanon! Tack för inspirationen! / Linda

Ida sa...

Jag har precis gjort en sats aprikospure för att laga dom här! :) Men jag blev fundersam över vaniljpulver, är det det bruna som är i en liten glasburk du menar? Är inte två teskedar av det väldigt mycket? :)

Ann-Louise sa...

@ Anonym: Vilken grym kombi och kul att bägge barnen gillar dem!

@ Linda: Yay! Glädjande att höra och en järntörstande gravid mamma måste rusta sig med många goda mellanmål. ;)

@ Ida: Det stämmer att det är det bruna som man köper i en liten burk. Jag gillar mycket vaniljsmak när jag bara men minska mängden om du föredrar det. :)

Ann-Louise sa...

@ Anonym: Vilken grym kombi och kul att bägge barnen gillar dem!

@ Linda: Yay! Glädjande att höra och en järntörstande gravid mamma måste rusta sig med många goda mellanmål. ;)

@ Ida: Det stämmer att det är det bruna som man köper i en liten burk. Jag gillar mycket vaniljsmak när jag bara men minska mängden om du föredrar det. :)

Ann-Louise sa...

@ Anonym: Vilken grym kombi och kul att bägge barnen gillar dem!

@ Linda: Yay! Glädjande att höra och en järntörstande gravid mamma måste rusta sig med många goda mellanmål. ;)

@ Ida: Det stämmer att det är det bruna som man köper i en liten burk. Jag gillar mycket vaniljsmak när jag bara men minska mängden om du föredrar det. :)

Anna sa...

Hej! Provade att dem igår. Tänkte bara höra hur konsistensen är tänkt att vara? Tänkte mig att de skulle bli lite knapriga men mina blev rätt mjuka. Gott ändå men är som sagt nyfiken på hur dina blir? :)

Ann-Louise sa...

@ Anna: De ska vara saftiga, ungefär som en kombination av ugnsbakad gröt och granolabars. Om du vill ha dem fastare öka mängden havregryn något.

Johanna sa...

Undrar också varför de rekommenderas just från 1 år?

Johanna sa...

Hej!

Det känns lite synd att baka alla dessa fina råvaror när det borde kunna gå att göra en raw variant på detta. Har du något förslag på hur man skulle kunna göra det? Om man går "halva vägen", d.v.s gör en hirsgröt och sedan blandar i alla godsakerna och låter det stelna? Vad tror du om det?

Anonym sa...

Kan man byta ut ägget mot något? Har en liten tjej som är äggallergiker.

/Annica

Ann-Louise sa...

@ Johanna: Jag rekommenderar dem från ett år då jag inte är säker på om det är bra att ge bebisar under ett år chiafrön. Ang. en raw variant så borde det funka om du ersätter ägget mot 1 msk chiafrön + 3 msk vatten.

@ Annica: Du kan enkelt byta ut ett ägg mot 1 msk chiafrön + 3 msk vatten.

Karin, katterna & killarna sa...

Jag och min tvååring gjorde en sats av de här i söndags. Jättegoda! Bästa grejen är att barnet tror att han får kaka när han får en bit :) Jag mixade pumpakärnorna, och hade ingen aprikospuré så jag mixade aprikoserna direkt med lite vatten (i love eco:s mjuka aprikoser) - tar lite längre tid och blir inte helt slätt men funkar!

Ann-Louise sa...

@ Karin…: Vad glädjande att ni gillade barsen! Bra tips med aprikoserna ifall man inte har puré. :)