22 maj 2014

Rökig chipotlenötmix med kokosflingor

Nu är sommaren här. Grönkålen växer så det knakar och barnen har idag svalkat sig i vattenspridaren. Under sommarens grillkvällar kan det sitta fint med ett rökigt och kryddigt tilltugg att bjuda gästerna på. Eller strö över en näve på din sallad. Byt gärna ut en del av pumpakärnorna mot sesamfrön. Om du gillar dina nötter riktigt heta så öka mängden chipotle.

ca 6 dl nötmix
Tid: 5 min. + 20 min.


2 dl cashewnötter
2 dl sötmandlar
2 dl naturella kokosflingor
1 dl pumpakärnor
1 msk soja
1 msk lönnsirap
1 msk extra virgin olivolja
½ tsk liquid smoke
½ tsk finsalt
½ tsk paprikapulver
¼ tsk chipotlepulver

Gör så här:
Klä en ugnsplåt med bakplåtspapper. I en stor skål bland ihop nötter, frön och kokosflingor. I en liten skål blanda ihop de övriga ingredienserna. Häll över de blöta ingredienserna över de torra. Blanda ihop väl med hjälp av en slickepott så att alla bitar blir väl täckta. Fördela nötblandningen i ett tunt lager på plåten. Bitarna ska helst inte överlappa varandra. Rosta i ugnen på 160° i 10 min. Rör runt och rosta i ytterligare 7-8 minuter eller tills kokosflingorna ha fått en fin färg. Låt svalna i 10 minuter och servera.

2 kommentarer:

Anonym sa...

Hej,
Hitta din fina blogg när jag googlade på bebisgröt m paltbröd.
Köpte det igår MEN det var endast mjukt fryst paltbröd de hade på Ica Maxi här i Solna.
Funkar det också att göra barngröt på?Och hur mkt tror du man behöver ha i då för en port?
Så undrar jag hur länge du gav ditt barn hemmalagad gröt.
Min minsta är nu 1 år.
Tack för en super bra blogg,

Mvh Anna :)

Ann-Louise sa...

@ Anna: Hur mycket paltbröd du behöver blanda ner för att nå upp till samma järnnivå beror på hur mycket järn det är i just ditt paltbröd. Industriellt framställd gröt innehåller 3 mg järn, vilket är vad jag räknade ut att 1 msk av mitt paltbröd innehåller. Lycka till och se gärna till att ditt barn få ytterligare en järnrik måltid om dagen.