5 augusti 2014

Bananarama-pudding

Allan har varit riktigt kräsen med maten på sistone. Det skiljer sig från dag till dag vad han kan tänka sig att äta och framför allt har det varit svårt att få i honom protein. Banan däremot tackar han aldrig nej till. Utifrån detta föddes den här efterrätten. Puddingen kan antingen serveras efter maten eller som mellanmål. Själv brukar jag äta den efter träningen eller på eftermiddagen när krafterna är slut.
Allan är nötallergiker vilket är anledningen till att jag använder solrospasta i den. Men den blir även riktigt god med jordnöts- eller hasselnötssmör. Andra suveräna smaksättare är kanel, kokosflingor, färska dadlar eller lite lönnsirap. Rätten kan serveras från 8 månader och klarar sig i kylen i ca 4 dagar.

4 port.
2 dl kokta kikärter, avsköljda
½ dl solrospasta eller annat nötsmör
2 mogna bananer, gärna väldigt mogen
½ tsk vaniljpulver

Gör så här:
Mixa kikärterna i en blender eller matberedare tills du får ett grov pulver. Tillsätt bananer och vaniljpulver och mixa en stund. Tillsätt tillslut solrospastan och mixa tills du får en jämn smet. Fördela i fyra formar och toppa gärna med blåbär och rostad kokosflingor. Servera!

1 kommentar:

Ann-Sofie sa...

Detta ska jag testa att göra till mina barn! Har följt din blogg ett tag nu men aldrig tagit mig tid till att kommentera...förens nu. Tack för all inspiration du kommer med! Din healty elvis är ett stående inslag hemma hos oss till fredagsefterrätt. :-)