11 januari 2015

Shakshuka!

Det här receptet hittade jag i Ottolenghis bok Jerusalem. Trots rättens enkelhet innehåller den mängder av smaker och texturer. Ottolenghi är en mästare på att kombinera ihop kryddor och jag kan inte tänka mig ett godare sätt att äta ägg och tomatsås på. Shakshuka har sitt ursprung i Tunisien och är även väldigt populärt i Israel, där det är brukligt att äta rätten till frukost eller lunch.

Första gången jag provade shakshuka var på en av mina favorithak i Brooklyn - Mimi's Hummus. Den gången åt jag rätten tillsammans med rykande heta fullkornspitan, hummus, picklade grönsaker och oliver. Sjukt gott. Annars räcker det att servera den tillsammans med en stor klick turkisk yoghurt och färskt bröd. Mer behövs inte. Men om du vill lyxa till det, passa på att servera rätten tillsammans med butternut squash- och tahiniröra samt vitlöksfräst spenat. För en barnvänlig variant uteslut harissan eller ta bara i lite grann.

Recept ur Jerusalem.
Tid: 30 min.
4 port.

2 msk olivolja
2 msk pilpelchuma eller harissa
2 tsk tomatpuré
2 stora röda paprikor, tärnade (300 g)
4 vitlöksklyftor, finhackade
1 tsk spiskummin
800 g ekologiska konserverade hela tomater
8 ägg från frigående höns
1 ½ dl labneh eller turkisk yoghurt
salt
färsk koriander

Vitlöksfräst spenat
100 g färsk ekologisk spenat
4 vitlöksklyftor
olivolja
flingsalt

Gör så här:
Värm olivoljan i en stor traktör- eller stekpanna. Häll ner pilpelchuma eller harissa, tomatpuré, paprika, vitlök, spiskummin och ¾ tsk salt. Rör runt och stek på medelvärme i ca 8 minuter tills paprikan har mjuknat. Tillsätt tomater som du delar i mindre bitar och låt puttra försiktigt i 10 minuter eller tills såsen har tjocknat något. Smaka av med salt och kryddor.
Gör åtta gropar i såsen. Kläck äggen och häll försiktigt ner dem i groparna. Med hjälp av en gaffel dra ut äggvitan till små virvlar. Var försiktig så att du inte gör sönder äggulorna. Låt puttra lugnt i 8-10 minuter, tills äggvitorna har stelnat och äggulorna fortfarande är rinniga. (Du kan täcka pannan med ett lock om du vill påskynda processen.) Ta av från värmen och låt vila i några minuter.
Värm lite olivolja I en annan stor stekpanna. Stek vitlöken i några sekunder. Tillsätt därefter spenat och lite salt. Fräs snabbt i en minut och rör runt hela tiden. Ta av från värmen. Fördela sås och ägg i fyra skålar och toppa dem med yoghurt, vitlöksfräst spenat och färsk koriander. Servera omgående tillsammans med färskt bröd.

4 kommentarer:

Charlotta Ljungblad sa...

Herregud, vad gott det här låter! Åker helt klart upp på veckans meny! Kram!

Sonja {Dagmars Kitchen} sa...

Gott nytt år Ann-Louise! Det här bara måste jag laga (och skulle vilja ha boken också...)! Älskar ägg i kombination med kryddiga tomat/paprikasåser - min frukostfavvo är äggröra med Ajvar relish :-)

Ann-Louise sa...

@ Charlotta: :D

@ Sonja: Äggröra + ajvar låter som en klockren kombo! Tyvärr så klara jag inte av att äta ägg tidigt på morgonen men till lunch skulle det kunna sitta fint. Det får bli dagens lunch helt enkelt!

Zarah sa...

Så HIMLA gott! Tack så jättemycket för receptet, det kommer jag att göra igen (och igen och igen). :D