2 februari 2015

Tomatsoppa, Blur & nittiotalsnostalgi

En av mina äldsta vänner hade en period under tonåren då hon älskade Campbell's tomatsoppa. Hon hade nyligen blivit vegetarian och åt soppan dagligen. Sina helger spenderade hon med att lyssna på britpop i San Francisco och jag ville vara som henne.

Efter en sommar i Kalifornien fyllde jag skafferiet där hemma med Campbell's tomatsoppa. Men soppan var ju inte god. Det slutade med att mamma slängde ut de sista burkarna och jag fick nöja mig med att lyssna på mina CD-skivor och drömma mig tillbaks till den soliga staten.

Varje gång jag äter tomatsoppa tänker jag på min kompis. Numera gör jag min egna variant och det här är mitt favoritrecept. Denna krämiga soppa har en djup och mustig smak av timjansrostade morötter och soltorkade tomater. Toppad med pestokikärtor blir den både roligare att äta och ännu godare. Servera soppan tillsammans med ett gott bröd, spela några gamla Blurlåtar och avsluta måltiden med lite shoegazingdans. För en barnvänligare variant häll i en extra skvätt grädde och uteslut pepparn.

Tid: 30 min.
6 port.

2-3 stora morötter (300 g), skalade och skurna i grova bitar
2 gula lökar, skalade och skurna i grova bitar
10 vitlöksklyftor, med skalet på
1 tsk torkad timjan
2 msk extra virgin olivolja
2 burkar hela skalade tomater
8 st soltorkade tomater i olja
1 msk honung
1 liter grönsaksbuljong
0,75 dl grädde
en stor näve färsk basilika, strimlad
flingsalt och nymalen svartpeppar

Pestokikärtor
1 burk kikärtor
2-3 msk basilikapesto

Gör så här:
Värm ugnen till 200°. Lägg morötter, lök och vitlök på en ugnsplåt. Ringla över olivolja, timjan, salt och peppar. Rör ihop allt så att samtliga bitar täcks med olivolja och kryddor. Grädda i mitten av ugnen i ca 20 minuter och rör runt efter halva tiden. Låt svalna. Tryck ur de rostade vitlöksklyftorna ur sina skal. I en stor kastrull koka ihop samtliga ingredienser förutom grädden och basilikan. Låt puttra i 10 minuter. Tillsätt grädde och mixa soppan slät med en stavmixer. Häll i ¾ av den strimlade basilikan. Smaka av med salt och peppar. Späd eventuellt ut med lite vatten om du vill ha en tunnare soppa. Rör ihop pesto och kikärtor i en mindre skål. Sleva upp soppan i skålar och toppa med pestokikärtor och färsk basilika. Servera! Soppan går bra att frysa in.

8 kommentarer:

m. sa...

Låter gott:-) det måste jag testa. Jag har förresten dig att tacka för att jag har lyckats finna två så bra,ställen som en deli i Haga samt fram ekobutik, så tack:-)

Ine sa...

Jeg lagde denne til middag i går - så god! Både små og store likte den :)

Ann-Louise sa...

@ M.: Vad roligt! Då måste du även testa mitt nya favorithak Little Meats Taquiria. Låt inte namnet avskräcka dig om du är vegetarian. Utöver kött så serverar de grymt goda tacos med portabellosvamp, bönor och ost, liksom grymt goda majskolvar.

@ Ine: Vad roligt att hela familjen gillade soppan! :)

m. sa...

Det kan du ge dig på Att jag ska göra:-P Du kanske vill hänga på;-) skulle vara trevligt:-)

Ann-Louise sa...

@ M: Ja! Det gör jag gärna. :)

m. sa...

Åh vad roligt! Säg till när du har tid och lust :-)

Moma sa...

Haha, det blir svårt ibland! Min far har något nostalgiskt förhållande till Bullens pilserkorv som jag så gärna ville vara en del av som barn. Men alltså inte ens för en köttätare, lösa korvar i lag på konserv *ryser*.

Monica sa...

Men det låter ju hur gott som helst! Min syster tipsade om din blogg och jag förstår varför hon fastnat för den. Bra jobbat!