10 mars 2015

Boveteplättar med sneaky hallonsylt, keso & grönt

När jag var gravid med Vera köpte jag ett plättlagg som man gjorde hjärtformade plättar i. Jag såg framför mig hur jag skulle grädda plättar på det mest idylliska vis. Sex år senare kan jag konstatera att plättlagget faktiskt har kommit till användning. Numera dukas det fram plättar, pannkakor och ugnspannkakor i alla dess former minst en gång i veckan, som exempelvis morots- & äppelplättar, sötpotatispannkakor eller minicrêpes.

För att få lite variation på dem brukar jag växla mellan olika mjöl- och mjölksorter samt grönsakspuréer som jag rör ner i smeten. Just den här gången använde jag bovetemjöl. En grymt bra råvara som är glutenfritt, har ett högt proteininnehåll och dessutom innehåller samtliga essentiella aminosyror.

Kidsen brukar äta sina pannkisar toppade med keso och sneaky hallonsylt som jag smuglar ner både avokado och chiafrön i. Till mig och mannen brukar jag servera matigare tillbehör såsom avokado, grönsaker, keso och saltrostade pumpafrön. Till plättarna gjorde jag även världens snabbaste gröna ärtsoppa som numera går under namnet dinosauriesoppa. Allt du behöver är 3 ingredienser och 5 minuter så är soppan klar.

4 port.
2 ½ dl bovetemjöl
6 dl mjölk, valfri sort
3 ekologiska ägg
½ tsk salt
ghee eller kokosolja att steka i

Sneaky hallonsylt
2 välmogna ekologiska bananer
1 pkt frysta ekologiska hallon, tinade
1 msk lönnsirap
½ avokado
½ tsk vaniljpulver
1 msk chiafrön

Till servering: Sneaky hallonsylt, keso, skivad avokado, färsk spenat och saltrostade pumpakärnor

Gör så här:
Mät upp mjöl och salt i en bunke och blanda. Vispa ner mjölken i de torra ingredienserna, lite i taget för att få en klumpfri smet. Vispa i äggen. Låt smeten svälla i 30 minuter. Värm ditt plättlagg. Grädda plättarna på bägge sidor i lite ghee eller kokosolja.
Hallonsylt: Koka hallonen i en kastrull i en minut. Låt svalna. (Du kan skippa detta moment om du vet att hallonen är svenska). Mixa ihop samtliga ingredienser med en stavmixer eller i en blender. Servera!

4 kommentarer:

Citroncest - matblogg från Italien sa...

Vilka fina bilder - de får mig att vilja springa hem direkt och ta fram plättjärnet! :)

pilla sa...

Istämmer med föregående talare. Vill också ta fram plättgärnet bums.

http://runwayp.com

Mat för en dam sa...

Oj vad gott! :D

Men hur är det egentligen med de frysta hallonen, bör de inte kokas först pga att de kan innehålla calicivirus?

Ann-Louise sa...

@ Citroncest: :)

@ Pilla: Börja grädda vetja!

@ Mat för en dam: Jag trodde att det inte längre var en fara med frysta hallon men när jag läste på livsmedelverkets hemsida så står det att man fortfarande ska koka utländska frysta hallon. Tack för påpekandet och jag ska ändra i receptet. :)