30 mars 2015

Go Karin!

Min vän Karin har äntligen givit ut sin första kokbok. Med spänning har jag fått ta del av hennes resa från matbloggare till kokboksförfattare. Resultatet är en vacker och passionerad skildring av mat och minnen från Mollösund. En oas där Karin både bor och har sina rötter sedan flera generationer tillbaka.

Karin tar oss med på fiskturer i Skärgården, bland olivodlingarna i Italien och gårdarna i Frankrike. Maten är enkel, rustik och framför allt väldigt, väldigt god. Det är med glädje som jag har bäddat ned mig i sängen med hennes bok för att ta del av både hennes mat och resor. Recepten följer årstiderna och boken ger tips på hur säsongens råvaror kan tillagas. Och dessutom innehåller boken Karins prisbelönta bullar och tårtor!

Hittills har jag hunnit smaka på hennes laxgalette, ricottaplättar med valnötspesto, saffranshummus och rödbetsbrownies. Enkla recept med en originell twist. Till er delar jag med mig av en simpel auberginegratäng. En sån där mustig variant som jag tidigare bara köpt i min italienska delikatessbutik. Ingredienserna är få och helt ärligt så var jag tveksam till om smakerna skulle räcka till. Men gratängen blev helt ljuvlig!

I ugnen skedde matmagi som jag aldrig hade kunnat ana. Den enda justeringen jag gjorde var att ha en gnutta honung i tomatsåsen och pensla aubergineskivorna med olja istället för att hälla olja i stekpannan när de skulle stekas. Anledningen är att aubergine har en förmåga att suga upp obegränsade mängder olja om möjligheten ges, vilket jag ville undvika. I glasen hade vi rödvin och gratängen slukades tillsammans med ugnsbakad sej, sallad och färskt surdegsbröd. En perfekt avslutning på en intensiv vecka. Nu kvarstår bara frågan om vilket recept jag ska laga nästa gång...

Auberginegratäng
Recept ur Karins kök – mat och minnen från Mollösund (med smärre justeringar av mig).

4 port.
2 aubergine
1 gul lök
2 vitlöksklyftor
2 burkar krossade tomater
1 msk tomatpuré
200 g mozzarella
2 tsk torkad oregano
en gnutta honung
olivolja
salt

Gör så här:
Värm ugnen till 220°. Skär auberginen på längden i 1 cm tjocka skivor. Skala och hacka löken och vitlöken. Ringla lite olivolja i en kastrull och fräs löken och vitlöken tillsammans med lite salt på medelhög värme tills den mjuknat. Tillsätt tomater, tomatpuré, oregano och honung. Låt såsen sjuda på svag värme i ca 5 minuter. Pensla aubergineskivorna på bägge sidor med lite olivolja. Salta bägge sidor och stek dem i en stekpanna ett par minuter på varje sida. Varva därefter tomatsås och aubergine i en ugnssäker form, avsluta med aubergineskivor. Skiva mozzarellan och lägg dem på översta lagret aubergine. Grädda i 35-40 minuter.

5 kommentarer:

Kim sa...

Jag har ingredienserna hemma till detta - lycka! Kul att ses igår, kul och gott...

Unknown sa...

@ Kim: Lycko dig! Jag ska köpa hem mozzarella och aubergine imorgon och göra en ny laddning. :)

Tack själv för igår och på återseende snart hoppas jag!

Alex sa...

Jag hade bara en liten aubergine, men också squash och en paprika, så gjorde nån variant med det. Så gott! Måste dock testa att göra det bara med aubergine snart igen.

Anonym sa...

Kan man lika gärna göra auberginen i ugnen??
Älskar denna rätt och ska på lördag laga till 8 pers, därför jag undrar :)

Ann-Louise Hulter sa...

@ Anonym: Det går bra att ugnsrosta auberginen i ugn innan du tillagar den i gratängen. Lycka till! :)