28 juni 2015

Veganutmaningen & grön sommarsmoothie med granola

Vad som började med en önskan om att äta mer vegansk slutade med en veganutmaning. Under en veckas tid har jag enbart ätit veganskt. Jag triggas igång av utmaningar och min erfarenhet är att jag alltid lär mig något, stort eller litet efter en.

Slutsatserna jag kan dra den här gången är först och främst att jag inte vill bli vegan. Jag älskar ägg, ost, fil och andra mejeriprodukter alldeles för mycket. Och fisk! Jag äter redan mycket veganskt och tänkte att steget dit inte skulle bli så stort. Men varje gång jag inför en restriktion så är det som om min hjärna triggas igång och blir besatt av allt jag inte får äta, istället för att tänka på allt som är tillåtet.

Många utav mina favoriträtter är redan veganska eller kan lätt modifieras till att bli det. Men om jag måste välja just dem rätterna och inte får äta vissa livsmedel så blir matupplevelsen tråkigare. Min utmaning tog mig dock ur yoghurtsåsträsket och jag fick en anledning till att äta många gamla favoriträtter. Det har även varit roligt att experimentera och prova nya smoothies till frukost, vilket jag absolut kommer att fortsätta med.

Slutligen så kommer jag att framöver fortsätta äta mer veganskt. Men jag måste låta lusten få styra det. Jag har även fått en ny frukostfavorit – min gröna sommarsmoothie! Filen som jag brukar ha i mina smoothies har ersatts med blötlagda solroskärnor, avokado och kokosvatten. Smoothien blir både krämig, frisk och sprängfylld med vitaminer och mineraler. Ett perfekt sätt för hela familjen att starta dagen på för att därefter hitta på en massa sommaräventyr. Smoothien kan ges från 1 års ålder.

Tid: 8 t blötläggning + 1 minut
1 stora alt. 2 mindre port.


2 msk naturella solroskärnor + en liten skvätt äppelcidervinäger
1 väl mogen banan
1 kiwi
en stor näve färsk grönkål eller spenat
¼ avokado
2 dl kokosvatten
1 tsk chiafrön
2 tsk lönnsirap (kan uteslutas beroende på hur söt smoothie du vill ha)
1/8 tsk vaniljpulver

Gör så här:
Blötlägg solroskärnorna i vatten tillsammans med en liten skvätt äppelcidervinäger i 3-8 timmar. Häll av vattnet och skölj dem i ett durkslag. Mixa tillsammans med de övriga ingredienserna i en blender tills du får en len och jämn smoothie. Häll över i en eller två skålar och toppa med granola eller müsli och färsk frukt. Servera omgående.

5 kommentarer:

Kim sa...

Samma här - en utmaning är svår att motstå!
Vegan...? Näe, ost alltså <3

Ann-Louise sa...

@ Kim: Jag instämmer! Ett liv utan ost är helt enkelt inte kul. Igår grillade vi fiskburgare till middag och jag nöjt av varenda tugga. :)

Ann-Sofie sa...

Först och främst, tack för en bra blogg! Favoritreceptet här hemma just nu har dina citronlinser som bas :-) Med lite olika modifieringar beroende på vad som finns hemma osv.

Har varit inne på samma spår som dig, men har kommit fram till att om iaf ett par av dagens måltider/mellanmål är veganska så är det bra! Vill inte vara utan en del mejeriprodukter eller ägg, samt lite fisk ibland. Tex kvällens egenfiskade abborre :-)

Ann-Louise sa...

@ Ann-Sofie: Vad kul att du gillar bloggen! :)
Det gäller att hitta en bra balans som man mår bra av. 1 1/2 v efter min utmaning äter jag fortfarande mer veganskt än innan. Jag älskar mina nya smoothiebowl rutiner samtidigt som uppskattar de merjeriprodukter mm som jag äter när jag väl äter dem betydligt mer. Go green power!

Charlotta Ljungblad sa...

Jag hade också planer på att köra veganvecka, men nu har det ändrats till minst-en-veganrätt-i-veckan pga akut ostsug typ konstant. Hahahaha.