29 juli 2015

Mangoldskålar med krispig tofu

När jag skulle så mangold i våras blev jag en smula girig. Mycket frön såddes på en minimal yta i hopp om att få en rik skörd. Nu fullkomligt översvämmar min pallkrage med dessa vackra, gröna blad. Kålrabbi sådde jag också mängder av som är både min och barnens favoritgrönsak. Mangoldens stora blad är perfekta att göra wraps med och de mindre brukar jag steka hastigt i lite olja tillsammans med vitlök och salt. Kålrabbin brukar jag bara skala, skiva och äta rå.

Utifrån dessa två grönsaker lagade jag nyligen en enkel lunch där jag även gjorde krispig tofu, råris och en av mina favoritsåser – het tomatsås med rostade grönsaker. Såsen blev över från kvällen innan och riset kokade jag tidigare under dagen. På så vis blev lunchen klar blixtsnabbt. Vera föredrog sin mat med en dressing gjord på rapsolja, lönnsirap, tamari och ingefära medan Allan gillade både tomatsåsen och dressingen. Mangolden ville de dock absolut inte smaka på.

Tofun är stekt i rapsolja då den är neutral i smaken och rik på omega 3. Detta är en viktig fettsyra som kroppen själv inte kan producera. Vegetarisk mat innehåller inte så mycket omega 3 vilket innebär att det är bra att använda denna olja istället för andra fetter ett par gånger i veckan.

4 port.
2,5 dl råris
en stor bunt mangold, ca 16 blad & stjälkar, skivade
4 vitlöksklyftor, finhackade
ca 400 g fast, ekologisk tofu
½ dl majsmjöl
¼ tsk salt + mer att steka i
en kålrabbi, skalad och skuren i tunna stavar
rostade oskalade sesamfrön
rapsolja att steka i

Till servering: het tomatsås med rostade grönsaker

Gör så här:
Koka råriset enligt förpackning. Pressa ur så mycket vätska du kan ur tofun genom att pressa den mellan två bitar hushållspapper. Tryck så hårt att vätskan försvinner, men inte så hårt så att tofun smulas sönder. Skiva tofun i en cm tjocka skivor. Skär skivorna därefter till trianglar. Lägg dem i en burk tillsammans med majsmjölet och 1/4 tsk salt och skaka om så att alla bitar täcks överallt med mjöl. Värm rapsolja i en stekpanna på medelvärme. Stek tofun på bägge sidor tills de blir gyllengula. Låt rinna i någon minut på hushållspapper.
Torka rent stekpanna och värm upp lite mer rapsolja. Fräs vitlöken i några sekunder. Lägg därefter i de skivade mangoldstjälkarna och stek i några minuter. Tillsätt resten av mangolden och en nypa salt och stek i några minuter tills de har sloknat och mestadels av vätskan har avdunstat. Fördela maten i fyra skålar. Toppa med rostade sesamfrön och servera tillsammans med en stor klick het tomatsås med rostade grönsaker.

2 kommentarer:

M. sa...

Låter jättegott (som alltid) :)

Ann-Louise sa...

@ M: Tack tack! :)