3 augusti 2015

Rabarber- & hallonsylt med chiafrön

Rabarber. Jag blir lika entusiatisk varje år då den sprika fram ur marken. Och lika svårt har jag att använda upp den. Jag har provat att lägga ett par stjälkar på grillen vilket var roligt. Jag har även använt upp en stor del i pajer och muffins. Men framför allt gör jag stora satser av rabarber- och hallonsylt som jag fyller frysen med.

Den här sylten är inte super söt, utan har kvar en frisk syrlighet. Den är sötad med torkade fikon, kokossocker och vaniljpulver vilket inte bara ger sötma utan även tillför vitaminer, mineraler och fibrer. Chiafröna absorberar den överflödiga vätskan och gör sylten fastare.

Jag använder sylten både till att toppa filen eller söta mina smoothies med. Eller så äter jag den tillsammans med en bit stark ost. Kidsen får den till sina pannkakor efter att jag har mixa den med lite banan och vi har även använt den i våra Healthy Elvis muffins när vi inte hade några jordgubbar hemma. Sylten håller sig i kylen i upp till två veckor och jag brukar frysa ner den i små portionsförpackningar som jag enkelt kan plocka fram när suget slår till.

ca 4 dl
600 g rabarber, skivad
250 g ekologiska hallon, frysta
10 torkade ekologiska fikon
2 dl kokossocker
2 tsk vaniljpulver
2 msk chiafrön

Gör så här:
Koka upp rabarber, hallon, fikon, kokossocker och vaniljpulver i en kastrull. Sänk värmen och låt småkoka i ca 15 minuter eller tills rabarbern har kokats sönder. Vispa ner chiafrön och låt småkoka i ytterligare 10 minuter. Vispa runt ett par gånger under tiden. Häll över i en steariliserad glasburk. Sylten kommer att stelna ytterligare efter ett tag. Den håller sig i kylen i upp till 2 veckor. Du kan även frysa ner den i portionsburkar som du enkelt plockar fram när du behöver sylt.

5 kommentarer:

Anonym sa...

Kan tipsa om rabarber- och vaniljmarmelad som är jättegod.

Ann-Louise sa...

@ familjenlalloo: Tack för tipset! Har du något recept du vill dela med dig av? ;)

Charlotta Ljungblad sa...

Vi brukar frysa in rabarber i bitar och sen plocka fram och ha i drinkar. Mycket bra! :=) KRAM!

Anonym sa...

Det här är favoritreceptet just nu. Marmeladen får en tydlig vaniljsmak. Den är rätt så lös, så nästa gång kanske jag provar med syltsocker.

Rabarbermarmelad med vanilj (3 ganska små burkar)

Ta en gryta, ej aluminium, och lägg i:
600 g rabarber skuren i små bitar
1 vaniljstång, delad i två delar på längden
1/2 pressad citron
Värm långsamt under omrörning i 15 minuter på svag värme.
Tillsätt sedan:
450 g socker
(rivet skal från citronen)
Koka kraftigt under omrörning i 2 minuter. Ta sedan upp vaniljstången, skrapa ur alla korn och lägg dem i rabarbermarmeladen. Häll upp på rena burkar som du ställer upp och ner medan de svalnar.

Ann-Louise sa...

@ Charlotta: Oooo... det tipset ska jag annama! Mycket bra!

@ familjenlalloo: Tack för receptet! Rabarber och vanilj är ju en sån sjukt god kombination och marmeladen får gärna vara ganska lös för min del. :)