22 augusti 2012

En resa tillbaks till barndomen


Zucchini bread är barndom för mig. I USA är det lika vanligt som tigerkaka är i Sverige och alla har sitt favoritrecept. Jag har funderat länge på om jag skulle kalla det för bröd eller kaka och beslutade mig för att kalla det för bread. Jag anser att det påminner om mjuk pepparkaka med kryddiga inslag av kanel och ingefära samt samma konsistensen som en mjuk kaka. Å andra sidan är den mindre söt än vanlig kaka men betydligt sötare än bröd. Zucchinin gör kakan väldigt saftig och är ett ypperligt sätt att få i sig lite nyttigheter. Den mörka nyansen kommer från kryddorna och den mörka agave sirapen jag bakade med. Jag kan äta en bit både till frukost, mellanmål och efterrätt. Om ni har några zucchinis liggande hemma uppmanar jag er starkt att prova denna amerikanska specialitet.

Zucchini bread
2 st

blöta ingredienser:
7,5 dl riven zucchini (grövsta hålen på rivjärnet)
1,5 dl rapsolja
2 dl agave sirap alt. 2,5 dl rårörsocker
3 ägg, vispade

torra ingredienser:

7 dl dinkelmjöl, siktat
½ dl krossade linfrön
1 tsk vaniljpulver
2 tsk bikarbonat
1/2 tsk bakpulver
1 ½ tsk kanel
½ tsk malen ingefära
1 tsk salt

2,5 dl valnötter, grovt hackade (kan uteslutas)

Gör så här:
1. Pensla 2 brödformar med rapsolja.
2. Blanda ihop de blöta ingredienserna i en stor skål.
3. Blanda ihop de torra ingredienserna i en stor skål.
4. Sikta ner de torra ingredienserna i de blöta och röra ihop till en smet. Rör därefter ner nötterna.
5. Fördela smeten i dina två formar och grädda i mitten av ugnen på 180° i ca 40 minuter, tills kakan är genomgräddad (kontrollera med en provsticka). Låt svalna innan du skivar ”brödet”.



11 kommentarer:

Katarina sa...

Jag gillar zucchinibröd och en fin färg har brödet också!

mumsfillibaba sa...

Måste jag testa! Kaka med smör på kanske?!:)

Ann-Louise sa...

@ Hovkonditorn: Härligt att höra!

@ Sofie: Du har helt klart fattat grejen! :)

Alexandra - Kärlek på tallrik sa...

Åååh, zucchinibröd är verkligen fruktansvärt gott, om än lite svårplacerat - lite som banana bread! För mig kaka, för amerikanare frukostbröd. Så något slags mellanting är det väl :) Ditt zucchinibröd ser fantastiskt gott ut! Jag har just förstått storheten i agave också, så jag kan tänka mig att det passar bra häri!

Maria sa...

Låter och ser jättegod ut!
=)

Plommonet sa...

Jag har satt bakstopp på mig själv nu, eftersom jag håller på att äta ur min frys... men när det är klart, då ska jag banne mig göra det här! Förra året provade jag en av Angelas zucchini bread (http://ohsheglows.com/2011/06/14/oil-free-zucchini-walnut-raisin-loaf-with-cinnamon-streusel/), fast jag hade inget kanelströssel på den! Det smakade inte alls som jag trodde, men sen var jag fast och åt en bit varje kväll tills brödet var slut! :)

Ann-Louise sa...

@ Alex: Gott & svårplacerat är en utmärkt sammanfattning av zucchini bread. Apropå banana bread måste jag baka det snart oxå. Jag är mitt uppe i att fylla frysen med färdiglagad mat inför när bebisen kommer och då kommer det att behövas mycket snabb energi. :)

@ Marie: Tack tack!

@ Plommonet: Tack för länken! Jag gillar verkligen den bloggen och blir genast sugen på att testa hennes variant. Jag hann äta upp det ena brödet på ett fåtal dagar och det höll sig jätte saftigt och fint. Nu ligger det andra i frysen, färdigskivat och väntar på att bli uppätet...

Anonym sa...

Någon som har recept på kanelströsslet?

Ann-Louise sa...

@ Anonym: På Plommonets länk hittar du kanelströssel:

http://ohsheglows.com/2011/06/14/oil-free-zucchini-walnut-raisin-loaf-with-cinnamon-streusel/

Mat för en dam sa...

I förra veckan blev jag bjuden av min kompis på lunch både detta bröd och http://lillamatderiven.blogspot.se/2012/08/kokoslinssoppa-med-gron-curry.html

Helt underbart! Tack för alla fantastiska recept :)

Charlotta Ljungblad sa...

Det här ska jag baka idag, tralalalala!