29 oktober 2012

Hallon- och granatäppelkompott


När jag vaknar på morgonen så är jag vrålhungrig. Från det att jag äter middag på kvällen tills det är morgon hinner jag amma flertalet gånger och det märks på aptiten. Frukost brukar bestå av antingen en enorm portion gröt eller fil och hemmagjord muesli. Plus hinkvis med kaffe. Nötter ingår alltid, gärna flera olika sorter och den senaste tiden har jag även toppat frukosten med en hallon- och granatäpplekompott. Den innehåller betydligt mindre socker än vanlig sylt men är ändå tillräckligt söt för att kännas lyxig.

225 g frusna hallon (1 paket)
1 msk granatäppelsirap
4 msk kokossocker alt. rårörsocker
½ tsk vaniljpulver

Gör så här:
Koka upp allt i en kastrull och låt sjuda i några minuter. Låt svalna och förvara i en ren burk. Kompotten håller sig i ca en vecka i kylen.

6 kommentarer:

Katarina sa...

Så fräscht och gott! En bra start på dagen!

Moma sa...

Alltså, jag har fantiserat en tid om hur ditt kök ser ut, tänker mig att det måste vara enormt med tanke på alla spännande grejer som måste finnas där, cocosmjöl, cocossocker och granatsirap till exempel...

Vad gäller frukost så kan jag meddela att jag alltid vaknar hungrig och då är det måååånga år sedan jag slutade amma!:-)

Bread and Companatico sa...

what a great idea! did your 3-year old like it even with the kick of the "granatäppelsirap"? would love to try this with my 3-year old!
lovely blog, will come back back often.
Barbara

Ann-Louise sa...

@ Hovkonditorn: Kul att höra!

@ Moma: Ha! Mitt kök är inte så stort men mina skåp är helt klart överbelamrade. Men vad ska man göra när ha-begäret slår till?
Jag är både en morgon- & frukostmänniska och förutom när jag är gravid brukar även jag ha en stooor aptit på morgonen.

@ Barbara: So nice that you popped by! Vera loved the kompott and since she doesn't get overly sweet treats she found this quite tasty. :)


Plommonet sa...

Apropå gröt så är jag fortfarande helt förälskad i att göra gröt på steel cut oats (eller Saltå Kvarns havrekross blir det) som du skrev om för rätt länge sen. Det, alnötter, rivet äpple, lite kanel och jag är världens gladaste frukosttjej! =D

ida sa...

vilken fantastisk blogg! fantastiskt kul för en matintresserad - men sen en tid tillbaka oinspirerad - vegetarian. TACK